Mercury Rev: Postbahnhof, Berlin

Mercury Rev, Postbahnhof, Berlin

Mercury Rev: Postbahnhof, Berlin

Anmeldt af Stephan Ullerup | GAFFA

Arkivfoto

Syv år efter, at Mercury Rev har udgivet deres seneste album, er de endelig tilbage med "The Light in You". Deres vel nok mest vellykkede plade siden "All is Dream" fra 2001. Det er i den anledning, at Mercury Rev gæster Berlin i aften.

På trods af den nylige kunstneriske succes og positive anmeldelser fra pressen er bandet er langt fra deres kommercielle guldalder, og fanbasen er tyndet godt ud.

Det er i denne kulisse, at Mercury Rev skal bevise, at de stadig er relevante. Og jeg kan godt afsløre med det samme, at det lykkes.

Fra første strofe bevæger bandet sig helt ud over scenekanten. Med store tandlægesmil forvandler de deres skrøbelige og sensitive sange til powerfulde energiudladninger. Vindstyrken er tilpas stærk til, at man intet andet valg har end at lade sig rive med.

For publikums begejstring takker Mercury Rev med jævne mellemrum, og man mærker, at de er oprigtigt glade over at kunne stå på denne scene.

Et band, der vil frem

Forsanger Jonathan Donahue dirigerer bandet, som havde han et kammerorkester bag sig. Hver detalje og hver takt bliver fremhævet med teatralske bevægelser.

Helt i modsætning til Mercury Revs andet faste medlem, Grasshopper, som hygger sig på højre side af scenen med at lire atmosfæriske lydbilleder af, samt i ny og næ at tilføje en støjende solo.

Bag sig har de et monster af et backingband. En bassist, som lægger lige stor ære i at være funky som i at være melodiøs. En keyboardspiller, der spiller lige dele klassisk og elektro og ikke mindst trommeslageren, som skyder med skarpt i alle projektilstørrelser.

Det er simpelthen en fornøjelse at opleve denne blanding af kunnen og glæde. Mere overbevisende kan det næppe være.

Klassefesten

Den allerstørste stjerne denne aften, mine damer og herrer, er dog sangene.

Lad os starte med det smukkeste, de har skrevet, "Holes", en skrøbelig ballade om spioner, der har telefoner som ører. Kryptisk, måske. Rørende, helt sikkert!

Hits som "Opus 40" og "Goddess On A Hiway", ligesom "Holes" begge to fra albummet "Deserter's Songs" (1998), bliver naturligvis spillet og godt modtaget af publikum. Temperaturen stiger i øvrigt stærkt for hvert nummer, der spilles. Var der nogle, der havde deres hænder i lommen, er de nu i vejret.

Ja, faktisk er stemningen som til en klassefest, som alle har glædet sig til i lang tid. Gensynets glæde står malet i ansigterne på både band og publikum.

Mercury Rev vælger at spille sange fra hele karrieren, fra "Frittering" fra debuten "Yerself is Steam" fra 1991 til tre numre fra "The Light in You", og alle, nye såvel som gamle, holder det samme høje niveau.

I aftes overbeviste Mercury Rev alle om, at det er værd at tro på dem, og mon ikke deres fans har genvundet tilliden og går ud og fortæller enhver, at de ikke må gå glip af dette fænomen, næste gang det indtræffer på vore breddegrader.

 

 

 

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA