Steven Wilson
4 1/2

Steven Wilson: 4 1/2

CD / Kscope
Udgivelse D. 22.01.2016
Rune Schlosser

Det er et lille år siden, at den alternative prog-rockguru Steven Wilson senest var aktuel med den ganske udmærkede udgivelse: Hand. Cannot. Erase. 4 1/2 er derimod – som navnet antyder – ikke noget, Wilson selv betragter som et "helt" album. Det er mestendels overskudsmateriale fra de to foregående album samt en enkelt genindspilning af et Porcupine Tree-nummer.

De seks skæringer på den godt 37 minutter lange plade bærer ikke på de helt store overraskelser. Det er tydeligt, at vi befinder os i samme univers som den seneste udgivelse, der tog sit udgangspunkt i en mørk isoleret urban tragedie, med ensomhed og desperation i centrum. For eksempel My Book of Regrets, der lyder fuldstændig som noget, man hørte på Hand. Klassisk Wilson'sk i den kontrasterende opbygning af blød/hårdfør, dissonans/konsonans, langsom/hurtig og så videre – smagfuldt doseret ud over de næsten ti minutter.

Tre af numrene er helt instrumentale, og de er en fryd at lytte til. Den langsomt opbyggelige Year of the Plague, hvor akustisk guitar, klaver og violin skaber et smukt melankolsk landskab. Den tremolofyldige guitar på Sunday Rain Sets In, der sammen med både tværfløjte og klaver er en dejlig refleksiv-flade – der næsten kunne have gået i et mere råt Twin Peaks-lignende univers.

Steven Wilson er en af de musikere, der alle dage har været stærkest over et helt album. Derfor når 4 1/2 heller ikke op på siden af tidligere bedrifter – for eksempel med den forholdsvis ligegyldige genindspilning af Don't Hate Me fra Stupid Dream. Til gengæld er der meget at hente på My Book of Regrets og det resterende instrumentale overskudslager, som stadig vil være et lyt værd for erfarne Wilson-lyttere.