Nive Nielsen & The Deer Children: Feet First

Nive Nielsen & The Deer Children
Feet First

CD / Glitterhouse Records
Udgivelse D. 01.02.2016
Christian Voldborg Andersen

Den grønlandske singer-songwriter Nive Nielsen har prøvet kræfter med lidt af hvert. Hun har både optrådt for kronprins Frederik og kronprinsesse Mary til tv-programmet Tro, Håb & Grønland og spillet en mindre rolle i den legendariske amerikanske filminstruktør Terrence Malicks impressionistiske film The New World med Colin Farrell og Christian Bale. Nu har hun så et nyt album på gaden ved navn Feet First, som er indspillet sammen med hendes kæreste Cowboy Jan i konstellationen the Deer Children.

Resultatet er en eklektisk og forfriskende samling af skæve kompositioner med referencer til indie-folk og -pop og jazz. Alle numrene formår at sætte lytteren i en meget sansende stemning. Ligesom en Malick-film bærer albummet præg af små indtryk, sansninger og billeder, som tilsammen vækker en bestemt følelse i publikum. Nummeret Still The Same åbner albummet med Nive Nielsens forsigtige vokal, hvorefter nummeret intensiverer med en bredere palet af instrumenter og virkemidler. Den sprøde og iørefaldende Walking bærer præg af markante trommer og en hviskende vokal, der fører lytteren ind i et drømmeagtigt univers af melodisk harmoni og stemningsmættede billeder. Der er i det hele taget blevet kælet godt og grundigt for detaljen på albummets indspilninger, der alle er yderst velproducerede og originalt arrangeret. Happy lyder nærmest som soundtracket til en en grønlandsk westernfilm. Alsidigheden er stor.

Alt i alt er Nive og bandet The Deer Childrens nye udspil et sprudlende album for personer med hang til sprudlende folk-pop i den alternative boldgade.