Slipknot : Blue Water Dokken, Esbjerg

Slipknot , Blue Water Dokken, Esbjerg

Slipknot : Blue Water Dokken, Esbjerg

Anmeldt af Alexander Hemstedt | GAFFA

Amerikanske Slipknot er efterhånden mere eller mindre på konstant besøg i Danmark. I hvert fald kan man regne med et show pr. kalenderår, hvilket jo er dejligt for de danske Slipknot-fans. Denne gang gik Musikhuset Esbjerg og Tobakken sammen for at booke bandet til Blue Water Dokken i Esbjerg. De knap 3.000 fremmødte fans havde store forventninger, og disse blev indfriet. Efter Suicidal Tendencies, som i øvrigt leverede en god opvarmning, blev der trukket kæmpe sceneforhæng op med det karismatiske "S" for Slipknot.

Sættet begyndte 10 minutter forsinket kl. 21:25 med backtracks til Be Prepared For Hell. Introens navn satte så sandelig rammerne for koncerten. Idét forhængene blev trukket til side, var det, som om portene til helvede blev åbnet midt i Esbjerg. Slipknot er et af de få bands i verden, som formår at tydeliggøre vrede i sin reneste form musikalsk. The Negative One fra .5 The Gray Chapter startede vores 100 minutters gyser med et ekstremt tungt og dybt lydbillede.

I starten var lydforholdene på Blue Water Dokken ikke optimale, og lydmanden blev nødt til at justere en del, inden man mere eller mindre kunne høre alle bandmedlemmer. Lydbilledet hos Slipknot er meget krævende, siden bandet har så meget fokus på den rytmiske afdeling med Jay Weinberg, Shawn Crahan og Chris Fehn. Særligt trommeslager Jay Weinberg knokler uden pause. Alene at se ham spille var entrépengene værd. Slipknot var nådesløse og lod i de første 20 minutter knap nok publikum trække vejret. Tempoet blev holdt højt med blandt andet Disasterpiece og Skeptic.  

Produktionen hos Slipknot er stor. Denne gang havde vi en kæmpe 20m x 10m skærm, som havde små filmsekvenser kørende, mens bandet spillede. Desværre havde bandet denne gang ingen former for ild eller flammekastere med. Det var en skam.

Corey Taylors one-man-show

Corey Taylor er en meget karismatisk forsanger som formår at medrive menneskemængderne i dén grad. Dette resulterede i, at gulvet var mere eller mindre en konstant mosh-pit, og folk hyggede sig tydeligvis.

Killpop var det sjette nummer og lod for første gang publikum trække vejret. Sangen er meget poppet efter Slipknot-målestok, men alligevel ekstrem catchy og demonstrerer samtidigt bandets musikalske videreudvikling som band inden for de seneste år.

Klimaks og lækkerbiskener

Blue Water Dokken havde to tydelige klimakser under showet. Starten af koncerten og mod slutningen af det ordinære sæt, hvor Duality sørgede for fællessang, efterfulgt af The Devil And I, som fik folk til kollektivt at headbange. Derefter sørgede Metabolic og (sic) for ekstase. Det så ud, som om publikum i et kort øjeblik faktisk var glade over, at bandet kort forlod scenen, inden de kom tilbage for ekstranumrene. Tempoet var som sagt meget højt.

Slipknot er tit på besøg i vores kongerige, men gav os et par sjældne lækkerbiskener i form af numre, som de aldrig havde spillet i Danmark før. Sættet havde særligt fokus på Iowa- og Slipknot-albummene. Left Behind og Spit It Out lukkede og slukkede sættet, hvorefter bandmedlemmerne tog sig god tid til at takke deres fans for "The fantastic support. Without you guys we wouldn't stand here! You danish motherf****** are amazing".

Slipknot forstår at bruge og iscenesætte deres virkemidler på den bedst mulige måde. Dette kan kun imponere og er nok også bandets "hemmelighed" bag deres verdensomspændende succes. Vi glæder os allerede til det næste adrenalinladede show enten til efteråret 2016 eller til 2017.

Samtidig må vi også håbe, at Musikhuset Esbjerg og Tobakken også i fremtiden vil præsentere os navne i denne genre og størrelse. Vi er spændte.



Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA