Patrick Dorgan : Train, Aarhus

Patrick Dorgan , Train, Aarhus

Patrick Dorgan : Train, Aarhus

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Patrick Dorgan har været svær at komme udenom i det danske musiklandskab det seneste år. I oktober 2014 var han P3's Uundgåelige med førstesinglen "On The Way Down", i november 2015 udgav han debutalbummet "Painkillers" og i aftes stod han på scenen i Aarhus og skød sin store Danmarksturne i gang. Udover smilets by får 24 andre byer besøg af Dorgan, der af mange regnes som et af Danmarks største soulpophåb, og i går beviste han, hvorfor han ligger øverst i den kategori.

Med et bankende førsteslag, der fik Trains solide højtalere til at vibrere mod væggene, fangede Dorgans tremandsband, bestående af trommeslager, keyboardspiller og bassist publikums opmærksomhed. Den instrumentale intro udviklede sig og blev herefter til titelnummeret "Painkillers", hvilket var sangerens clue til selv at entrere scenen. Med en intens og insisterende røst fik den dansk-irske sanger lukket munden på de sidste i salen, der stadig ikke havde vendt sig mod scenen og aftenens hovedperson.

Nerver og svedperler

Til trods for en solid start var der tydelige nerver at spore hos Patrick Dorgan. Om det var de skarpe projektører, den sorte, højhalsede zippercardigan eller blot nerverne, der var skyld i de mange svedperler på Dorgans pande vides ikke, men allerede efter første nummer måtte det velkendte scenehåndklæde tages i brug. Der var dog intet at være nervøs for. Bandet spillede med god energi og højt humør, og foran scenen stod en mindre gruppe mennesker, der tilføjede en snert af pigekor til Dorgans ellers hæse stemme.

Det var dog først på tredje nummer, at sangeren fik fanget det øldrikkende segment nede bagerst i salen. Med den efterhånden velkendte førstesingle "On The Way Down" kom der for alvor gang i salen, og nummeret resulterede da også kort efter i en knyttet næve og et stille "yes" fra sangeren. Og herfra gik det alt andet end ned.

Ballader og popbaskere i fin forening

Efter at have fanget sit publikum med en radiobasker virkede det til, at sangerens skuldre faldt lidt ned på plads igen. Herefter var der plads til små anekdoter, friske bemærkninger om tilholdssted efter koncerten og en verbal fuckfinger til aftenens anmeldere – den blev dog overhørt herfra. Derudover blev der sendt en hilsen af sted til en flok drenge i USA, som Dorgan til dagligt deler producere og pladeselskab med (Future Animals, som også arbejder med Lukas Graham, red.). Efter det lille shoutout fulgte numrene "Hollywood" og "Bitter", der begge er at finde på debutskiven. Særligt balladen "Bitter" er en personlig favorit, der virkelig lægger op til at tude igennem og krænge sin sjæl ud. Tårer var der ikke mange af denne aften, men både Patrick Dorgan og de forreste tre rækker fik skrålet igennem på nummeret.

Balladerne blev erstattet af de lidt mere lettilgængelige popmelodier, som Dorgan også mestrer. Flankeret af sit band fik sangeren hurtigt banket en klassisk La-la-la-sing-a-long på benene under nummeret "Amazing". Det velvillige publikum virkede til at overraske Dorgan, der da også missede et par takter i starten af nummeret "Risky Business". Et nummer, der lyder som taget ud af Georg Michaels 1980'er-bagkatalog. Aftenens sæt sluttede af på samme måde som pladen, nemlig med nummeret "Amy". Igen var der plads til fællessang, og det velspillende band fik på fin vis afsluttet aftenens koncert.

Et hit til hjemturen

Selvom publikum startede lidt sløvt, var de klar med både klap og trappen i gulvet for at få det sidste musik ud af Dorgan og hans band. Med to ekstranumre fik de i fællesskab afsluttet aftenen på behørig vis. Først med nummeret "Lullaby", der gik ud til alle dem, der skulle hjem og putte børn og til allersidst radiohittet "Marilyn", der for sidste gang denne aften fik sat gang i klappemotorikken og danseskoene.

Det er ikke tilfældigt, at Patrick Dorgans musik bliver flittigt afspillet på de danske radiokanaler. Hans store talent og oprigtighed i forhold til sin musik er ikke til at tage fejl af. Til trods for en håndfuld nerver og små skønhedsfejl hist og her har Dorgan uden tvivl potentiale til at blive fast inventar i toppen af den danske musikbranche.

Se hele Patrick Dorgans turnéplan på og find billetter via GAFFA Live