Stine Bramsen: Magasinet, Odense

Stine Bramsen, Magasinet, Odense

Stine Bramsen: Magasinet, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

Af praktiske årsager stammer fotogalleriet ikke fra koncerten i Magasinet, men fra DR Koncerthuset 3. februar 2016

Magasinets scene har sjældent været så flot indrettet, som den var, da Stine Bramsen med en fortid i et af Danmarks mest succesfulde pop-bands kom forbi. Udstyr til otte skulle sikre, at koncerten blev spillet live uden en hel masse forberedt hjemmefra, og med publikum fast plantet på stole, som sad vi i en teatersal, var der lagt op til et show af en særligt kaliber. Hvor var det bare ærgerligt, at koncerten blev så middelmådig.

"Move Forward" som første nummer blev en lille skuffelse, dels fordi det er vanskeligt for et siddende publikum at give ret meget energi tilbage til en popstjerne som Bramsen, og dels fordi den rene og komplette lyd haltede sig ud over scenen uden at gøre plads til hovedpersonens sang. Når lyden fyldes af to kor-piger, to gutter på slagtøj, en på keys, Nikolaj Rasted ved en pult omme bag ved og en enkelt mand på guitarerne blev det en hård opgave at få det hele til at spille sammen.

Efter et par sange inde i sættet og umiddelbart efter "Stormy Seas" udbrød manden foran mig til sine sidemænd, at "det var da den første, der var noget værd". Sangene før "Stormy Seas" lød for det meste som ligegyldig autopilot uden nærvær eller spænding. Med lidt færre virkemidler blev førnævnte sang og især "You Did Me Wrong" til klare energiske højdepunkter, der tillod Stine Bramsen at løsne lidt op med andre moves end den klassiske Bramsen-twist i høje hæle. Desværre, efter Stine har været i fjernsynet en masse gange, har hendes publikum nok bare udviklet sig naturligt fra at være et dansende publikum til at være et siddende et.

For hele det siddende publikum blev der serveret en rigtig god håndfuld af de knap så energiske sange, og det gav alligevel en del til et sæt, der bestod af nogle ganske forglemmelige stykker musik fra 2015-albummet Fiftyseven. Albummets titelsang blev yderligere rørende til denne koncert på Magasinet, og så var der et cover eller tre. Bedst af dem var Sebastians "Stille Før Storm", der selvfølgelig er genbrugt fra TV 2 ligesom aftenens cover af Dúnés "Dry Lips", foruden "Latch" fra Disclosure. Den sidste var en absolut prægtig gennemførelse af den umulige opgave, det er at leve op til Sam Smiths overmenneskelige falset, i hvert fald fra Stine Bramsens side. Desværre var bandet vendt tilbage til det punkt, hvor de bider over mere end de kan tygge, så sang og musik mudrede sig sammen nok engang.

Afslutningsvis skulle vi selvfølgelig igennem "Prototypical" og "Karma Town", men heldigvis også "The Day You Leave Me", som tillod den oprigtige popstjerne at klemme sjælen yderligere, mens der var orden på lyden. Man sidder desværre bare for lunt og hyggeligt i mørket, mens forsangeren fra det hedengangne Alphabeat leverer en masse ufarlig musik. Stine Bramsen kom i denne omgang ikke med et sæt, der sætter sig i kroppen og bliver husket som en af de helt store koncertoplevelser i 2016.

Opvarmning: NAYAH ***

Den unge sangerinde bag radio-hittet "Bad Bitches" har til denne support-tjans valgt den enkle løsning: En velsyngende pianist på et lille keyboard som understøttelse til hendes egen flotte røst, der snildt kunne fylde rummet. De forsimplede live-udgaver af sangene fra den kommende ep fik dog kun for alvor luft under vingerne, når den følsomme drengestemme bag tangenterne flød sammen med Nayahs målrettede vokal. Langt fra alle sangene var stærke nok til den skrøbelige form under det ensomme spotlight, og den oplagte afslutter "Bad Bitches" endte med at lyde som et svagt ekko af produktionen på den stærke original.

Man efterlades med spændte ører efter lyden til de egentlige numre på udgivelsen, der ligger lige rundt om hjørnet.