Benal
Nu

Benal: Nu

CD / Playground Music
Udgivelse D. 29.01.2016
Peter T. Aagaard

Det er sjældent i dansk rap at opleve et debutalbum, der er så fuldvoksen som Nu. Godt nok har det været undervejs i tre år og forvarslet gennem tre ep'er, men alligevel er det ærefrygtindgydende at blive ramt af et første skud af denne kaliber.

Titlen Nu er rammende, for over 14 numre bliver der skabt et rum, hvor man i tre kvarter lever med ordene og tonerne. Naturligvis spejler albummet den tidligere udvikling, men det er i den grad også sit eget univers. Jeg har i forbindelse med ep'erne haft min tvivl om, hvorvidt Benal kunne stå distancen på en langspiller, men den tvivl bliver gjort til skamme.

For det første er Benjamin en klippefast frontmand. Hans diktion på mikrofon har en bund og en bas, der er skræddersyet til at matche musikken. Teksterne er ligefremme og livsnære, samtidig med at de indeholder en poetisk dybde, hvor enkelte ord og sætninger får enorm værdi. Lige så indfølt han kan fremstå på Sprog, lige så rowdy og flabet er han på Badesalt.

For det andet skaber Albert musik, der fortsætter den frygtløse udvidelse af Benals lydbillede. Ligesom lyrikken balancerer musikken mellem det banale og det geniale, og med et sonisk kompas navigerer han gennem et væld af elektroniske genrer.

Tilsammen giver det indtryk af at være i selskab med et makkerpar, der er så langt fra debutanter, man kan komme. Der er gang i noget stort. Det fremstår klart, når gæster inviteres med legen. På Sprog flirtes melankolsk med sanger-sangskriveren Katinka, der tilføjer den futuristiske sound en fornemmelse af fortidens savn. På Det Blæser Op bider duoen skeer med nogle af den nye generations allerbedste rappere, og på Fri folder Benjamin sig ud sammen med Suspekt på omkvæd og gæstevers. Jeg har, med al respekt, aldrig hørt en rapper byde Orgi-E op til dans og selv være den tungeste.

Nu er en på en gang gal, genial og banal debut. Bortset fra et par numre, som jeg ikke kan bestemme mig for om er bølgedale eller pusterum, rider vi på det høje skum albummet igennem. Benal har både i udtryk og indhold vokset sig følsomme på en svært dragende facon.