Dúné : Train, Aarhus

Dúné , Train, Aarhus

Dúné : Train, Aarhus

Anmeldt af Silke Høj Christiansen | GAFFA

Dúné kan deres kram. Det hersker der ingen tvivl om. De er kendte og elskede for deres energi og karisma på scenen, og den holder maximalt hver gang. Forsanger Mattias Kolstrup agerer partystarter med sine Mick Jagger-moves, og keyboardspiller Ole Bjørn giver basarm nye dimensioner med sine svulmende biceps. Det sædvanlige høje live Dúné-niveau er til stede i aften, men mere sker der heller ikke.

Dúné er glade for at starte deres Grand Tour – det kan man tydeligt mærke. De vil feste i aften, for "Aarhus er deres anden hjemby." Og Aarhus vil også gerne feste med dem. Det begynder med nummeret "Antidote" fra 2014, og hittet sætter skub i publikum. Det fortsætter med "80 Years" og "Let Go Of Your Love". Så er hitstemningen ligesom lagt.

Det grå guld

Kolstrups stemme skal lige varmes op efter et lidt rustent "80 Years", men derefter viser den hele koncerten igennem dens brede spektrum. Især på numre som "All That I Have" og den nye "Unstoppable" er den ubeklagelig præcis.

Bemærkelsesværdigt nok er der en del blandt publikum med ikke så lidt gråt på toppen. Dúné rammer altså også den grånende generation. Men bandet har også en evne til at sammensætte rockhits, som kun D-A-D og Dizzy Mizz Lizzy kan det – og det samler både folkeskoleeleverne og pensionisterne her til aften.

Nyt materiale bliver afprøvet, og i alt bliver tre uudgivne numre – plus to numre fra deltagelsen i Toppen af Poppen – spillet i aften. Det første hedder "The Sky Is Not The Limit", det næste "Unstoppable" og det sidste, "Never Be Alone". Ingen af de tre nye sange lægger en dæmper på festen, sådan som nyt materiale til tider kan gøre det til koncerter. Fra Toppen af Poppen spiller de veteranen Sebastians "80'ernes Boheme" (som sender et elektrisk stød gennem det grå guld) og Oh Lands "Sun Of A Gun".

Musikken spiller

Efter førstesinglen på deres kommende album "Trying To Get To You" er blevet fyret af, præsenterer Kolstrup bandet. Det er tydeligt, hvem af de fem på scenen, som er en del af det daglige Dúné, nemlig basguitarist Piotrek Wasilewsk, synthesizer- og keyboardspiller Ole Bjørn og forsanger Mattias Kolstrup. De står forrest på scenen, i niveau med hinanden, mens guitaristen og trommeslageren er trukket om bag ved. Men alle får en præsentation, og så bliver der ellers leget med instrumenterne.

Guitaren får en solo og bassen får en solo – hvilket er fint, men den gode gamle leg med præsentationsrunde med soloer bliver bare for kedelig for publikum. De vil vise, hvad de kan med deres legetøj – og de er gode musikere, men de får i forvejen vist rigeligt af deres evner i mellemspillene på numrene under koncerten.

Hitkavalkade

Generelt er det hit på hit i aften – for det er, hvad Dúné kan som sangskrivere. "Heiress Of Valentina", "Hell No" og "Dry Lips" er at finde i aften. Selv deres nye sange er så hurtige at lære, at publikum straks er med på en sing-along.

Det første ekstranummer, den uudgivne "Never Be Alone" har en hiphoppet, autotunet stemme, der løber parallelt med forsangerens egen vokal og har helt sikkert også et hitpotentiale.

Der er ikke gemt noget ekstraordinært i ærmet til aftenens koncert på Train – som ifølge Kolstrup skulle være den 15. Train-koncert siden 2004 – de har sjove finesser med, som et gammelt keyboard fra 80'erne, de spiller firhændigt på, men større udsving sker heller ikke. Det er ikke kedeligt – men taget løfter sig heller ikke i aften. Jeg har været til flere Dúné-koncerter gennem årene, hvor Ole Bjørn eksempelvis har udvist meget større karakter på scenen, hvilket er ærgerligt, der ikke var mere af i aften.

Dúné har et højt standardniveau, som vi kunne nyde godt af i aften – men vi gik ikke hjem med den mest mindeværdige koncert at fortælle om.

Opvarmning: Ulrikke

Dúné har taget Ulrikke og hendes korpiger med i aften. De har en stærk kontrol over deres vokaler og harmonerer dejligt. Musikken er – ærgerligt nok – singback. Kun på ét nummer hiver hun en akustisk guitar frem. Tre af numrene er skrevet sammen med Dúnés Ole Bjørn og er derfor også mere elektronisk præget. Der er helt klart nogle hits gemt i hendes numre, især "So High" og "All For You" går rent ind hos publikum. En rigtig dejlig opvarmning.