Hatesphere, All Trays For Venom og The Arcane Order: VoxHall, Aarhus

Hatesphere, All Trays For Venom og The Arcane Order, VoxHall, Aarhus

Anmeldt af Martin Nielsen | GAFFA

VoxHall åbnede fredag til en gratis aften med thrash-veteranerne fra HateSphere samt de Aarhus-lokale metalhoveder fra All Trays For Venom og de knap så unge musikanter, der udgør The Arcane Order. Det var en herlig aften, og for helvede, hvor har anmelderen det ringe i dag.

All Trays For Venom åbnede ballet godt en halv time efter døren blev åbnet, og det gik sgu ikke stille for sig. Frontmanden, Rasmus Godsk, gjorde hurtigt salen til sin bitch med sin enorme selvtillid, hvor han blandt andet smed sig ud på dansegulvet og blev båret op på scenen. Der var masser af pedal og imponerende diskante skrig. Særligt var "The Town" et af aftenens højdepunkter, og spørger I denne anmelder, så kunne de sagtens have fortsat showet med et par ekstra sange, for det var uden tvivl en fornøjelse.

The Arcane Order fulgte trop efter en kort tissepause. Metal-kvintetten har netop udgivet "Cult Of None", som er deres første udspil i syv år. Og der blev leveret masser af melodisk metal og fantastisk guitarspil fra både Flemming og Kasper. Der var dog i starten lidt vanskeligheder med at få sat skub i pitten, men efter et par numre fik drengene hurtigt kontakt med publikum, og der blev atter skubbet løs på dansegulvet.

Alkohol dehydrerer, så der blev i mellemtiden tanket godt op med nye fadøl, inden HateSphere gik på. Otte år er der gået, siden jeg sidst så drengene live. Dengang hed forsangeren Jonathan "Joller" Albrechtsen, som sidenhen er blevet erstattet af den tidligere As We Fight-vokalist Esben "Esse" Hansen, der siden 2010 har været med til at give HateSphere den gamle lyd tilbage. For en gammel HateSphere-fan var der naturligvis også store forventninger til drengene, og forventningerne blev i den grad indfriet, for det gik edderbankeme ikke stille for sig. Dagens nakkesmerter bliver faktureret til Esse, der med stor selvtillid blandt andet fik fremført noget af det seneste smadder fra "New Hell"-pladen, der udkom sidste år.

Det var dog ikke kun nye toner som blandt andet den sindssygt hurtige "The Executioner" fra "New Hell", vi kunne godte os på. Der blev også fundet lidt blandet snolder frem fra bagkataloget. Heriblandt den tonstunge "Reaper Of Life", der bedst serveres med dyb vokal, og den melodiske "The Coming Of Chaos". Begge tracks er fra den efterhånden gamle skive, "Sickness Within", og Esse formåede ikke kun at videreføre ånden fra de gamle Bredahl-dage, han gav også lyden et nyt makeover med sin rå diskante vokal, der virkelig fik sat et seriøst skub i folket, der kvitterede med basarm og headbang med hele ryggen.

Og hvis jeg ikke tager meget fejl, så blev der vist også fyret op for "Let Them Hate" fra denne anmelders yndlingsskive, "Serpent Smiles and Killer Eyes". Tager jeg fejl, så skyldes det, at jeg var ude og motionere i pitten, der var klar fra allerførste trommeslag. Det meste af salen blev hurtigt gjort til et stort helvede af skubberi og svedigt garn. Husk deodoranten næste gang, drenge! En stor tak skal der ligeledes også lyde til den rødhårede fyr, der havde sin egen bar mave-fest i pitten. Du rykkede festen op på næste niveau, Ginger!

Alt i alt en fantastisk aften. Det var som at være 18 år igen, dog med et væsentligt tungere kranie her dagen derpå. Jeg er blevet forelsket i All Trays For Venom, og så er jeg stadig dybt fascineret af Pepes vilde guitartalent (og flotte hår). Jeg fortryder, at der er gået så lang tid siden, jeg sidst har set HateSphere spille. Tak for en vild aften, folkens!

"Et stort femtal fra mig" - Etta Cameron