Gilli : Amager Bio, København

Gilli , Amager Bio, København

Gilli : Amager Bio, København

Anmeldt af Mikkel Schøller Jakobsen | GAFFA

Gilli gav sin første koncert som hovednavn torsdag aften i Amager Bio. Rapperen har været en del af den danske musikscene siden 2010 og har medvirket på en lang række numre af for eksempel Sivas, Kesi og MellemFingaMuzik. Men på det seneste er Gilli selv for alvor braget igennem med hitsene "C'est la vie", "Orale" og p.t. er det "Tidligt op", der roterer i toppen af alle playlister og på diverse hitlister. Ganske imponerende med tre så klare hits inden for en så relativt kort periode.

En helt udsolgt koncert, der endda var rykket fra det mindre Beta til Amager Bio, vidner da også om, at Gilli er gået fra undergrund og stjerne in spe til måske at være det mest varme navn i dansk rapmusik lige nu. Det var derfor spændende at se, om Gilli også kunne levere varen live.

Gilli entrerede scenen med et håndklæde om halsen, og der blev det hængende det meste af aftenen. Om det var, fordi han var syg med feber, som han fortalte i begyndelsen af koncerten, eller om det bare er fordi Gilli er übercool, ved jeg ikke. Men det er også lige meget, for alt, hvad Gilli gjorde denne aften fungerede. Måske fordi han netop bare er den, han er, sig selv, ægte.

Gilli lagde ud med en blanding af egne og andres numre, der fungerede fint. At Gilli havde været syg hele ugen og gik på scenen med feber, som han selv sagde, kunne man ikke umiddelbart høre eller se. Der var masser af energi, og han brændte med det samme igennem. Den propfyldte sal var straks med og i en forrygende stemning. Gilli konstaterede da også flere gange, at "Amager Bio, I er brændt varme!", hvilket han havde fuldstændig ret i.

Stemningen blandt publikum var helt i top, og man kunne klart mærke, at folk havde lyst til en fest på denne bidende kolde februaraften. Gilli havde tydeligvis fra begyndelsen af koncerten fat i publikum, og hans evne til at kommunikere med salen var eminent. Her kan man måske igen sige, at den ægthed, mange af Gillis sange kredser om, kom fremragende til udtryk i hans performance, da hans drengede og cool charme på scenen var umulig at modstå.

Selvom der var masser af singback og AutoTune, formåede Gilli at brænde igennem på en aften, hvor han også havde backup af "Højer Øye", der hele koncerten igennem fungerede fint som indpisker og igangsætter, hvilket specielt i begyndelsen var med til at sætte tempoet og stemningen i vejret.

Gilli havde også besøg af sine venner Kesi og Sivas. Specielt et helt nyt nummer med Kesi var efter denne anmelders mening et af højdepunkterne ved koncerten. Men også Sivas høstede stort bifald, da han dukkede op og var med på et par numre, blandt andet monsterhittet "d.a.u.d.a." MellemFingaMuzik skulle også have været forbi, men de var blevet hjemme på grund af sygdom, sagde Gilli.

"Fuck systemet, regeringen og korrupt politi", sang Gilli i det messende og forrygende mellemspil i "Knokler hårdt2. Gillis lyriske univers kredser om at være sig selv og gøre op med falskhed og autoriteter i det hele taget. At Gilli er en rebel og gør, hvad han synes fik vi et andet eksempel på, da han undervejs i koncerten spontant spurgte ud i salen, om vi kendte "den her sang", som Gilli derefter begyndte at synge … det havde hans backinggruppe tydeligvis ikke regnet med, for pludselig stod Gilli og sang helt alene uden nogen form for backing, hvilket faktisk var befriende og lød superfedt. Det blev dog hurtigt afbrudt af introen til megahittet "C'est la vie", og så var festen igen i gang.

Ingen døde punkter

Koncerten bølgede frem og tilbage uden nogen døde punkter, hvor energien og intensiteten faldt. Tværtimod. Der var nærmere en lang række højdepunkter, hvor denne anmelder synes, for eksempel "Cocaina" skal fremhæves. Der var dog mange andre steder, hvor koncerten peakede, for eksempel med "Knokler hårdt" fra debut-ep'en "Ækte vare" og afslutningen på koncerten med "Tidligt op", hvor man flere gange havde følelsen af, at Amager Bio lettede. Hvilket siger mere om stemningen denne aften, end hvad der var lige var ens egne favoritnumrene ved en fremragende koncert. Der var bare en super stemning og energi både på scenen og blandt publikum.

Det hele sluttede med en reunion af alle dem, der havde været på scenen i løbet af aftenen, Kesi, Sivas plus venner og børn. Der var mindst 10-12 mennesker på scenen til sidst, da de alle sang med på Gillis nyeste hit, "Tidligt op". Blandt vennerne på scenen havde Gilli også, så vidt denne anmelder kunne se, mindst en af sine medspillere fra filmen "Ækte vare" fra 2014, hvor Gilli havde sin debut som skuespiller. En film, jeg varmt kan anbefale, hvis ikke man allerede har set den.

Som afslutning på koncerten blev "Tidligt op" spillet to gange som finale på en forrygende aften. Det var vist noget, Gilli spontant besluttede, da han i hvert fald midt i forvirringen sagde "okay, så tager vi den igen". Det blev hans nyeste hit bestemt ikke ringere af og vidnede endnu engang om, at Gilli denne aften kunne gøre hvad som helst. Publikum var med ham, og det var der en god grund til. Gillis glæde, varme og charme smittede af, fra straks han kom på scenen og varede hele aftenen igennem. Her kan man med rette bruge klichéen, at han havde publikum i sin hule hånd.

På grund af Gillis sygdom svigtede han ikke sine fans. Han gav sig et hundrede procent og drak champagne af flasken. Koncerten varede lidt over en time, men der havde publikum virkelig fået noget for pengene.

Gilli arbejder i øjeblikket på en ep, der skulle komme ud her i begyndelsen af 2016. Den venter vi spændt og forventningsfuldt på, hvis den holder samme imponerende niveau som Gillis seneste singler. Det er meget at leve op til. Torsdag aften viste Gilli ved en medrivende koncert, at han kan levere varen.