Rasmus Seebach : Falconer Salen, København

Rasmus Seebach , Falconer Salen, København

Anmeldt af Keld Broksø | GAFFA

Lad os lige slå det fast med det samme. Sådan en aften er der ikke rigtigt noget skidt at sige om Rasmus Seebach, og hvorfor skulle man også gøre det? To udsolgte sale i rap i Falconer Salen på hans hjemmebane Frederiksberg. Noget, som sker meget sjældent.

Men nu skete det, og han gør tusindvis af mennesker glade og virker gennemsympatisk på scenen i og uden for numrene – og konstant med stor respekt for sit store publikum. Og ja, så bremser han stort set alene den danske pladebranche fra at forsvinde helt ud i cyperspace, hvor der kun er downloads og streams tilbage (og i øvrigt respekt, respekt og tak for det også.)

Nu er vi så ved "Verden Ka' Vente Tour 2016", og var det ikke sket før, så må Rasmus Seebachs karriere have peaket her denne aften kort fra hjemmet på Frederiksberg, hvor han nærmest kunne nå hjem og smække benene op på rekordtid, inden samme show gentages i aften. Han kunne også gå tre minutter over til sin fars grav; Tommy Seebach fik et par hilsner med via hans eget nummer "Under stjernerne på himlen" og selvfølgelig Rasmus' egen hyldestsang til ham, den rørende "Den jeg er" som første ekstranummer.

Seneste album "Verden Kan Vente" kom 6. november, og vi fik selvfølgelig masser af sange derfra ved denne turnestart. Klare hits som "Uanset", der røg helt i top fra start på hitlisterne, og "Fuck Jeg Er Forelsket" gik som alle andre numre denne aften rent ind hos et synge- og festlystent publikum. Der blev danset helt om bag i salen, og så skal man altså have taget ophold i et intellektuelt elfenbenstårn for ikke – bare en lille smule – at blive revet med af Rasmus og den måde, som han går i symbiose på med sit publikum.

De viser alle som én Rasmus kærlighed og visa versa, så hippierne må ikke have levet forgæves, når man en frostkold aften på Frederiksberg får sådan en dosis peace, love & understanding.

Den kærlighed gør dette faktum til at leve med: Det er nemlig sagt 117 x 117 gange fra diverse mavesure anmeldere, at stort set alle sangene er overflødighedshorn af banaliteter og klichéer, og ja, det er fuldstændigt korrekt!

Men Rasmus har også selv sagt, at dybest set er mange af de store ting i livet – ikke mindst kærlighedens veje og vildveje – ganske banale i sig selv.

Okay så, den køber vi!

For det virker ærligt ment alt sammen, og er i øvrigt fremragende pophåndværk.

Men ind i mellem er det også bare for sødt og for hjertevarmt, så man ikke helt tror på det. Selv når han synger blot en enkelt sang med mere kant end ellers som "Tusind farver", der handler om depressioner (!), så fornemmer vi alligevel ikke helt smerten, hudløsheden, desperationen - for det går jo nok alt sammen, ikke? Og så er det hele overstået. Hør bare:

"Bare fordi at det ramler lige nu/betyder det jo ikk' at du helt er gået itu/Jeg ved dit fængsel det virker sort som kul/kom, vi slår hul"

Det skal helst være lidt sødt, optimistisk og underfundigt alt sammen – og i enkelte numre som "For sidste gang" blev det faktisk lidt kedeligt.

Det kan være, Rasmus Seebachs popularitet peakede i Falkoner salen i går, men jeg håber hans mere kunstneriske virke kun er på vej til toppen.

Vi kom aldrig eksempelvis heller aldrig helt ud i tovene musikalsk set, eller blev udfordrede. Vel er det populærmusik på et stadium af popularitet, der i disse tider for længst har passeret Kim Larsen. Men når nu eksempelvis musikken endelig er til det i et medley som "Lidt i fem/Natteravn" med club-beats bankende ud over det hele, så ville jeg ønske, at der havde været noget mere hårdtslående end konfetti i de kanoner, som blev fyret af et par gange i løbet af aftenen. Bandet i baggrunden blev høfligt fremhævet, men det fik aldrig rigtigt lov at spille sig ud og swinge igennem.

På den baggrund var det hele musikalsk set kun tre stjerner værd, men den ekstra stjerne kommer, fordi man bare kom ud glad i låget af den stemning, som Rasmus og publikum skabte i fællesskab. Hatten af for det.