Pede B
Gin & Cocio

Pede B: Gin & Cocio

CD / Playground Music
Udgivelse D. 18.03.2016
Peter T. Aagaard

Sidste år kom jeg til at kalde ham for dansk raps store historiefortæller. Dengang anede jeg ikke, han bryggede på denne monolit af en fortælling, der cementerer denne status. Over 13 numre opruller Pede B historien om unge William, der i et forsøg på at være loyal over for sin ven rodes ud i en deroute af kærestekriser og narkointriger.

Selvom han rapper som William, er vi ikke langt fra den Pede, vi kender. Godt nok danser William fantastisk efter eget udsagn, men der er ikke lavet om i jargonen. Albummet er struktureret som en slags hørespil, hvor konventionelle sange og rappede vers blandes med samtaler og telefonopkald. Pede B har altid sværget til autenticitet, såselvom dette er fiktion på mikrofon, er det stadig socialrealisme, så køkkenvasken drypper.

Titlen Gin & Cocio refererer til sørgelige drink, man laver, når der ikke er andet tilbage, men som trods alt er bedre end ingenting. På albummet bliver det også en metafor for modsætninger, der mødes. Ellers er den besætning, vi møder et begrænset galleri, hvorfra flammen Ella skiller sig ud som en pigerapper, men i den grad gerne ville høre mere fra, samt LuxXx, der giver vennen Jimmy en brovtende desperation. Mest skuffende er det, at de fire norske piger med betagende accenter ikke får nogen stemme.

Som overordnet historie er der ingen tvivl om, at drejebogen er skruet godt sammen, og oplevelsen er helt klart størst samlet. Der er vilde stjerneskud som nedtursnummeret Bunden Af Fødekæden med et vanvittigt langt vers, efterfest-temaet Gin & Cocio og så det afsluttende indfølte Intet Sted, der nok er det mest vellykkede nummer.

Man kan ikke lave en sammenhængende historie over et helt album uden at blive sammenlignet med Verdens Længste Rap, men dette er langt fra Østkyst Hustlers og langt tættere på den rå spillefilm Nordvest. På sin vis er dette pågodt og ondt, for man kan sige, at vi hverken får den autentiske Pede, som vi plejer, eller det helt vilde fiktive eventyr. Stillet op mod resten af Pede B's katalog er dette ikke hovedværket, men det er udfordrende, kreativt og noget helt, helt andet.