KrebsFalch: Musikhuset Aarhus, Store Sal

KrebsFalch, Musikhuset Aarhus, Store Sal

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

For 20 år siden optrådte Poul Krebs og Michael Falch sammen med Steffen Brandt under navnet De Tre Tenorer. I dag stod de to førstnævnte så på scenen sammen i Aarhus til tourstart med et platinsælgende fællesalbum i bagagen i form af "Tomandshånd", der udkom i november sidste år. Scenen var sat med otte store standerlamper og fyldt med store korkbrikker.

Bandet var linet symmetrisk op omkring bassist Troels Skjærbæk flankeret af The Slinger Twins, de to trommeslagere Peter Dombernowsky og Rasmus Valldorf. På kanterne stod Palle Hjorth og Christoffer Møller for tangenterne og Rune Kjeldsen og Lars Skjærbæk på guitar. Disse lagde ud med et instrumentalt forspil til albumåbneren "Ironisk Nok", indtil de herrer Krebs og Falch indtog spotlysene og mikrofonerne i fronten af scenen og satte ord på denne behagelige opsang. Lydbilledet blev efterfølgende fuldendt, da Krebs og Falch fik guitarerne på til "Casablanca", ligeledes fra deres fællesalbum.

"De spiller også nogle af de gamle"

Der kom for alvor gang i publikum med sange fra bagkatalogerne som "Jennifer" og "Min Stjerne", og scenen rockede, da bandet begav sig ud i "Blues på Motorvejen". Alle ni mand på scenen spillede ærligt talt røven ud af bukserne hele aftenen. På trods af de mange dubletter var lydbilledet helt rent. Fyldigt, varmt og tungt, men klart og tydeligt. Musikerne komplimenterede hinanden helt perfekt. Det gjorde Krebs' og Falchs stemmer også, om end Falchs kraftfulde vokal til tider kunne overdøve Krebs' hæse røst.

Efter at have spillet materiale fra deres respektive solokarrierer, vendte Krebs og Falch tilbage til deres nye, fælles sange mod første sæts afslutning. "En Drømmers By", en dejligt rockende sang om København, der sagtens kunne have klaret to minutter mere, og "Det Er Op Til Dig", en sang til den nyligt afdøde trommeslager Christer Jansson, om hvem Krebs på rørende vis fortalte: Han skulle have været 10. mand på scenen denne aften.

Første halvleg blev rundet af med titelsangen "Tomandshånd", hvis kedelige og alt for let-til-bens omkvæd heldigvis blev modsvaret af et fantastisk vuggende og tungt groovende vers, hvor Krebs og Falch afsluttede hinandens sætninger. Nummeret blev forlænget med en flot improviseret afslutning, hvor orgel og stemmer sang i kor. Anden halvleg blev indledt med den lidt kedelige "1502 2015 (Historien Gentager Sig)", som dog kunne bryste sig af et flot klaverspil fra Palle Hjorth.

Der kom heldigvis hurtigt gang i den igen med "Trækfugle" og "Derfra Til Evigheden", hvormed Krebs demonstrerede, hvor let han har ved at skrive en sang. Magisk realisme, som Michael Falch beskrev det.

Festen startede for alvor med "You Gotta Move On", åbningsnummeret fra Krebs' fremragende mesterværk "Asfalt". På trods af et uhyre velspillende band, der virkelig gav sangene fra "Tomandshånd" et nyt og forbedret lydbillede, mistede "You Gotta Move On" desværre lidt af sin skarphed fra studieversionen. Ni musikere kan åbenbart blive for mange.

Hitparaden nåede sit foreløbige højdepunkt på en flot, langsom "Sådan Nogen Som Os", hvor det store band virkelig fik mulighed for at lægge detaljer i sit spil. Herefter kom vi op i tempo igen på en dejligt rockende "Frit Svævende", inden bandet forlod scenen og igen overlod spotlyset til Krebs og Falch.

Høj bølgegang på Leidse Plein

I duoformatet kunne man virkelig fordybe sig i sangenes tekster og de to stemmer, der supplerer hinanden så godt – både når de synger i kor, og de synger hver sit vers. Vi fik den flotte "Skyggernes Nat (Helmand Blues) og "I Et Land Uden Høje Bjerge", der med publikums spontane hjælp agerede nationalsang for en aften.

Stemningen var på sit foreløbige højdepunkt i den tætpakkede sal, og da bandet kom tilbage på scenen til "Leidse Plein" eksploderede Musikhusets Store Sal. Det hele gyngede i denne swingende New Orleans-agtige version. Der var solodueller mellem tangenter og guitarer på hver side af scenen. Bandet nød det, publikum klappede og hujede, og de to frontmænd lod sig rive med i en sådan grad, at Krebs styrtede på scenen. Heldigvis ser det ikke ud til, at et styrt på scenen i 2016 medfører koncertaflysninger.

Gryden blev holdt i kog med mere orgel på "Morrison, Dylan og Elvis", inden der blev taget afsked med "Den Eneste I Verden" til stående ovationer. Afskeden var dog kun for en kort stund, og vi satte os pænt ned igen, da de kom tilbage på scenen. Men Store Sal skulle ikke høre mere end anslaget til "Mød Mig i Mørket", før vi alle stod op og klappede i takt igen. Scenen blev endnu engang ryddet til stående ovationer, men hverken Krebs og Falch eller publikum kunne få nok, så albumlukkeren fra "Tomandshånd", "Ved Du Det Godt?" blev til ekstra-ekstranummeret, inden lyset blev tændt og folk kunne gå hjem næsten en time over tid.

Forsinkelser var der ingen af, et band, der ikke var til at stoppe mødte bare et publikum, der ikke var til at mætte, og sød musik opstod. Sangene fra "Tomandshånd" kom for alvor til sin ret flankeret af et velspillende, stort liveband og et par yderst veloplagte værter i form af Poul Krebs og Michael Falch. Tilsat en masse godt fra deres respektive bagkataloger tegner det yderst positivt for de kommende koncerter på denne tour, der fik sin premiere i aften i et udsolgt Aarhus Musikhus.

Se flere turnédatoer med KrebsFalch på og køb billetter via GAFFA Live