Saybia : Train, Aarhus

Saybia , Train, Aarhus

Saybia : Train, Aarhus

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Det er mere end et årti siden, Saybia udgav sit første studiealbum "The Second You Sleep", et album der strøg direkte forbi Anastacia, Kim Larsen og Robbie Williams og placerede sig som en solid nummer et på den danske albumhitliste. Siden da er det blevet til yderligere tre albums, et hav af koncerter og en god håndfuld priser. I 2008 meldte bandet ud, at de ville holde en pause på ubestemt tid, men her otte år senere er de tilbage på de danske spillesteder med ny musik i guitarkasserne.

Lang vej til den egentlige start

Spredte klapsalver var, hvad det blev til, da de fem fynske fyre nærmest sneg sig ind på aftenens scene. Klapsalverne blev kvitteret for med en lang instrumental intro indeholdende en guitarsolo, der ikke just var den optimale måde at få det sniksnakkede publikum til at rette fokus væk fra deres fyraftensøl og op mod scenen. Introen gik direkte over i koncertens første nummer "It's About Time", som desværre heller ikke formåede at fange publikums interesse.

Dette kan skyldes, at musikken var så øredøvende høj, at det stort set var umuligt at identificere ordene, der kom over Søren Huss' læber. Noget tyder dog på, at de skjorteklædte herrer i Saybia godt er klar over, at folk kommer for at høre mange af de gamle klassikere. Efter en lang, halvrodet affære kom den akustiske guitar som kaldet ind fra venstre, og det var først her, at der for alvor var grobund for en reel forbindelse mellem band og publikum.

"Har I bragt jeres stemmer med, så I kan synge med?" lød spørgsmålet fra forsanger Søren Huss, mens resten af bandet slog tonerne an til at spille et af deres største hits, "The Second You Sleep". De, der tidligere havde siddet med deres fadøl og smartphones, var nu også en del af den lejrbålsstemning, der bredte sig i lokalet. Den varede dog ikke længe.

Halvhjertet forsøg på rock'n'roll-attitude

Hvor Saybias gamle musik er melankolsk og lidt til den poppede side, er den nye skive mere dyster og rocket. Et udtryk, der egentlig klæder bandet godt, men som desværre ikke kom ordentligt til udtryk, fordi lyd og vokal smeltede sammen til en udefinerbar masse og mest af alt kom til at lyde ensformigt, hvilket virkelig var en skam. Ikke desto mindre forsøgte bandet at indføre lidt rock'n'roll-stemning på scenen. Under nummeret "On Her Behalf" tændte bassist Jeppe Langebek Knudsen en smøg, som han taktfast pulsede på under hele nummeret, mens forsanger Huss skyllede stemmebåndene med en tår whisky.

Cirka halvvejs igennem sættet præsenterede Søren Huss sit publikum for bandets nyeste plade og gav de ikke-indviede lektier for. Herefter fulgte tre numre fra "No Sound From The Outside", der fik selv de allermest entusiastiske kvinder på forreste række til at strække de ellers vuggende ben ud og tage en slurk af deres flaskeøl.

Efter en god time med både nye og gamle numre var der lagt op til en radiohitparade som afslutning på aftenens koncert. Og her fik både de gængse og de inkarnerede fans, hvad de kom efter. Først bandets helt store hit "The Day After Tomorrow" og til sidst "Brilliant Sky", der fik sammenspillet mellem band og publikum til at gå op i en større enhed. Desværre bare en anelse for sent.

Helskindet i mål

Med en god afslutning var det et velfornøjet publikum, der klappede bandet tilbage på scenen til en omgang ekstranumre. Her blev der igen gjort plads til et nyt nummer, "Black Hole" efterfulgt af to gamle kendinge, "Bend the Rules" og til sidst "I Surrender", der var sidste mulighed for de fremmødte til at give sig i kast med det høje C.

Alt i alt var det lidt en rodebutik med mange skift mellem rockmusik og melankolsk sing-along, der påvirkede lydkvaliteten og helhedsoplevelsen. Ingen tvivl om, at intentionerne for aftenens koncert var rigtig gode, og at det musiktekniske niveau var helt top, men sammenspillet mellem band og publikum spillede ikke optimalt, og der var for lang vej til klimaks. Optimalt set havde koncerten fået tre en halv stjerne, men jeg har valgt at lade tvivlen komme det nyborgensiske band til gode i denne omgang.