Chairman
2064

Chairman: 2064

CD / DME
Udgivelse D. 15.04.2016
Jens Dræby

Bag dette eksperimenterende elektroniske singer-songwriter chamber-pop-arrangement gemmer sig en enspænder med hovedet i sky. Lucas Berner som Chairman har i de små nattetimer frembragt et debutalbum, der forsøger sig som det komplette værk og lykkes med det langt hen ad vejen. 2064 er et sjældent album, der rammer lige der, hvor popmusikken overtrumfer det prætentiøse og fastholder lytterens nysgerrighed på tværs af en uforudsigelig musikalsk fortælling om jordens undergang og ensom romantik.

Chairmans debut gør sig godt til gentagne gennemlytninger. Mest fordi albummets sidste sang Omphalos ender i 30 sekunders stilhed efterfulgt af et mekanisk avantgarde-helvede, der tigger efter at blive forløst af den ulmende intro til Crown of Thorns. Med en blottet Jesus-metafor og skærende elektronik, der varsler et underliggende mørke, er takten sat for 2064, der kommer vidt omkring, når de første sange har lagt sig. Part I & II er utvivlsomt en udstikker, der belønner tålmodigheden fra første halvdels nedtonede spil med en bombastisk meditation på mantraet "bringback the power to me". Et særligt eksotisk groove i mødet med korsang giver stykket en lyd som Gorillaz, når de er allermest opløftede.

My Heart Goes Tonight tager staffetten herefter og springer over helt andre musikalske hække uden at bryde med albummets fuldstændige udtryk. Hver sang er næsten sin egen og følger på spændende vis alligevel op på den foregående, med skæve mekaniske kriblerier i skøn forening med episke salutter og med Berners kværulerende og kommanderende stemme i midten.