Page Four : Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Page Four , Musikhuset Aarhus, Rytmisk Sal

Anmeldt af Mette Meyer Christensen | GAFFA

Det københavnske boyband Page Four spillede deres velsmurte popsingler og en håndfuld spritnye numre fra den kommende debut-ep til eftermiddagens koncert i Musikhuset Aarhus. Et hvinende pigehav tog imod de fire drenge, der kom helskindet igennem dansen med pop-klichéer og overvandt publikum med deres kraftfulde stemmer.

Drengegruppen gik på scenen med deres seneste single "Vinder", hvor de fra første strofe havde publikum i et solidt favntag. De sagde "hej" med øjnene til alle os i Rytmisk Sal, mens de smilede kækt til de mange teenagepiger, der skreg med på omkvædet, skreg af synet af de fire fyre og legede paparazzi med deres smartphones. Et er, at gruppen er ganske charmerende. Noget andet er, at drengene rent faktisk kan synge, kan synge unisont og flerstemmigt sammen – og at de kan gøre det rent live. Selv undertegnedes aldrende hjerte blev derfor momentvis ufrivilligt pisket op i ekstase-feltet under koncerten. Og det er dét, et boyband skal kunne.

Gammel vin på nye flasker – og hvad så?

På det nye og veldrejede nummer "Udødelige" kom de fire unge herrers stemmer virkelig til deres ret. Deres klange er bemærkelsesværdigt forskellige, og især Lauritz Emil Christiansens sprødhed med indbygget skrøbelighed skilte sig ud. Rent musikalsk er der ingen tvivl om, at bandets sange er gammel vin på nye flasker – eller måske nærmere One Direction på nye flasker. Men Page Fours tempofyldte popsange og enkelte hulkende ballader holder langt hen ad vejen.

Med linjer som "Jeg vil ha' dig. Så vil du med mig gennem lyse nætter?", som det lød i sangen "17 år", er det tydeligt, at klichéerne står i kø for at komme til. Men de fire drenge kan bære det. Det kan de, fordi de alle kun er sidst i teenageårene og henvender sig til et meget ungt publikum, hvor popsproget endnu har en dybere mening. Og så bærer det også gruppen langt, at de synger på dansk.

På forunderlig vis har de med deres kraftfulde og rene stemmer det danske sprog i deres magt – og hvor er det forfriskende at se et dansk boyband, der ikke synger på engelsk med den alt for velkendte og ulidelige danske accent. Endelig var det også en stor styrke for gruppen, at de havde et velspillende band med på scenen, der gav de ellers meget velpolerede popsange en smule kant med især markerede trommer.

"Og det var sommeeeeeer"

Den sidste halvdel af gruppens optræden var den svageste. Nummeret "Hun har" blev et bevis på, at klicheer kan tage overhånd, og "Holder fest" var et intetsigende up beat-nummer med club-fornemmelser, som hverken ville det ene eller det andet. Med koncertens varighed på lidt under en time blev det også tydeligt at mærke, at Page Four endnu ikke har nogen bred musik-palet at bygge et set op ud fra. Koncertsalen i Musikhuset var desuden også kun halvt fyldt. Den lille danmarksturné, gruppen er på nu og frem til den 28. marts, er også den første, de er på i eget navn, og det er også første gang, at gruppen har et band med på landevejen.

Ud over at fremføre en god håndfuld af nye numre spillede boybandet også et enkelt af de covernumre, som de netop er blevet kendt for – nemlig One Twos "Midt i en drøm". Desuden spillede de også deres egen version af Halberg Larsens "Magi i luften", og publikum var overmåde begejstrede og brød ud i fællessang. Begejstringen var måske en smule letkøbt, når man tager i betragtning, at gruppens egne numre fungerede ganske glimrende på scenen.

Aldeles velfungerende var også afslutningsnummeret og kæmpehittet "Sommer", som er gruppens debutsingle fra 2015. Hver og en af os var klar og parat, da drengene bad os synge med på omkvædet, der ikke er særligt svært at huske: "Og det var sommeeeeeer! Og det var sommeeeeeer!". Det ville være en underdrivelse at sige, at eftermiddagens koncert i Aarhus var en smule klichéfyldt, og at Page Four måske minder om noget, vi har hørt før. Men live-optrædenen var helt i orden, og det er vel ikke helt ringe at være en smule i familie med One Direction, når man forsøger sig som boyband i Danmark – på dansk. Trods få sure opstød undervejs efterlod Page Four i hvert fald denne anmelders pop-hjerte bankende og tilfreds.