Mark Guiliana Jazz Quartet: Jazzhouse, København

Mark Guiliana Jazz Quartet, Jazzhouse, København

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

Uden for jazzens verden er Mark Guiliana mest kendt for sit samarbejde med David Bowie, som høres på mindesmærket Blackstar, der endnu engang overraskede de dedikerede følgere i sin blanding af det elektroniske, jazzen, pop- og rockmusik. Ifølge historien så David Bowie amerikanske Mark Guiliana optræde på en jazzklub i New York og så med Guilianas innovative trommespil muligheder for at trække musikken i en nyskabende retning. Med en trist timing gæstede New Jersey-trommeslageren Mark Guiliana fredag aften Jazzhouse i det indre København – en koncert sammensat i samarbejde mellem spillestedet og Copenhagen Jazz Festival, hvor polyrytmerne tryllebandt det fremmødte publikum i deres møde med en af verdens mest interessante jazzmusikere.

Selvom Mark Guiliana i forbindelse med den stærkt anmelderroste Blackstar har opnået omtale i de brede musikalske tidsskrifter, er han ikke ny på musikkens scene og har siden starten af 00'erne opnået et imponerende cv både som solist og gennem prominente samarbejder med blandt andre Avishai Cohen, Lionel Loueke og Phronesis. Der var derfor med en vis ærefrygt, at denne anmelder trådte ind i Jazzhouse for at opleve den amerikanske trommeslager udfolde sig.

Den gode fredag

Den udsolgte sal var fyldt til bristepunktet med klapstole, og det fint klædte publikum havde begivet sig ud i påskeferiens aftentimer, hvor samtalerne bød på alt fra netop musikken til venindens døde kat. Der var en festlig, måske endda lettere finkulturel stemning blandt publikum, som også så den typiske gymnasie-hipster, der efterhånden befinder sig alle steder.

Kort efter at klokken slog 21, begav Jazzhouse' huskonferencier sig hen i scenens hjørne med en diskret præsentation af Mark Guiliana Jazz Quartet, som skulle byde på en af verdens absolut bedste jazztrommeslagere. To timer senere var disse udtalelser en realitet.

Rytmen blev slået an, og publikum blev fra første tone indlagt til en solid omgang moderne jazz, der i sit opbyggende tempo bød på kompositioner fra hele Mark Guilianas bagkatalog samt værker skrevet af de medbragte musikere, blandt andre kontrabassist Chris Morrissey. Ikke længe skulle der gå, før det imponerende sammenspil skyllede ind over publikum, hvortil aftenens midtpunkt i sin dybe koncentration nærmest nidstirrede de fremmødte.

Mark Guiliana agerede igennem koncerten en slags musikalsk anfører i det moderne jazzlandskab, en mand der trods sin umiddelbare talentmæssige overlegenhed bød på en konstant underbygning af Jason Rigbys betagende mezzosax og Fabian Almazans melankolske piano. Det var altså tydeligt, hvordan Mark Guiliana ønskede et ligeligt musikalsk fokus på den resterende kvartet, hvilket dog heller ikke var til at undgå i hver deres enestående talent.

Den favoriserede jazzklub

Imellem de betagende og næsten transcenderende kompositioner tog Mark Guiliana sig kortvarigt tid til en diskret præsentation af kvartetten og gav udtryk for en ærefrygt ved netop dette sammenspil. Denne vedvarende energi holdt igennem koncertens udvikling, hvilket tydeligt kom til udtryk gennem de forskellige musikeres skiftende ansigtsudtryk, der viste ligelig indlevelse i musikkens univers samt imponerende blikke, når hver enkelt fik lov at brillere.

Jazzhouse så denne aften sit første besøg fra konstellationen under navnet Mark Guiliana Jazz Quartet, hvor der i samme åndedrag blev gjort opmærksom på spillestedet som en af Guilianas absolutte favoritjazzklubber i verden. Den slags går naturligvis rent ind hos publikum, men på numre som "One Month" fra debutudgivelsen Family First var der dog ikke længere noget at være i tvivl om. Der eksisterede en smittende energi i rummet, som både blev delt mellem de fire musikere og med publikum. Det var tydeligt, at kvartetten besad en helt særlig glæde ved at spille musik.

En aften med Bowies husorkester

Mark Guiliana er en prominent mand i jazzmiljøet, hvilket han tog hul på som 15-årig. På godt tyve år har trommeslageren fra New Jersey begået sig i nogle imponerende kollaborationer, hvor samarbejdet med David Bowie på albummet Blackstar måske står som det mest beundringsværdige af sin slags. Der er ingen tvivl om, at denne reklame har boostet billetsalget en smule, men hvorvidt publikum var mødt op for at opleve materiale fra netop Bowie, er uvist.

Undervejs i aftenens andet sæt blev de eventuelle forventninger dog indfriet med en hyldest til herren med de mange ansigter på nummeret "Where Are We Now" fra albummet The Next Day, der naturligvis blev fremført i en lidt alternativ udgave, strippet for alle rockelementer. Ikke alene gav denne lille sidenote udtryk for David Bowies kompositoriske geni, men samtidig også for Mark Guilianas talent, der netop førte til det så ærefrygtindgydende samarbejde. Anført af den karakteristiske saxofon og et mere polyrytmisk udtryk bar nummeret særligt præg af en indlevende og dybfølt klaversolo af samme kyndighed som den, man finder på David Bowies epitaf.

Ikke alene var talentet bag den besøgende kvartet af særdeles højt niveau. Musikken blev også fremført med en helt ekstraordinær indlevelse, der viste en nær selvantænding af eufori, og hvor Mark Guiliana gentagne gange bogstavelig talt var tæt på at falde ned af stolen af bare entusiasme. Samtidig var der en næsten familiær stemning på scenen. Det forklarer nok også, hvorfor aftenen sluttede med stående bifald.