Wafande : Posten, Odense

Wafande , Posten, Odense

Wafande : Posten, Odense

Anmeldt af Jens Dræby | GAFFA

En fortid som pædagog fornægter sig ikke, når man skal underholde og holde halvsnaldrede publikummers opmærksomhed. På Posten i Odense var fremmødet hverken prangende eller oplagt til at holde den fest, vi alle endte med at gå hjem med, efter en storsvedende Wafande forlod scenen i bar overkrop og det omtalte smil, der bredte sig fra kind til kind.

Reggae-ballet blev sparket i gang med en intro fra det fire mand høje band, der forsikrede os om, at lyden fra trommer, guitar, keyboard, bas og computer gik klart igennem, og at Wafande havde samlet et hold, der kunne præstere udsøgt sammenspil. "Uartig" var en oplagt åbner til at få de forsigtige publikummer tættere på scenen og til at komme igang med cirka halvanden times show i verdensklasse. Der var ikke det mindste tegn på fejltrin eller usikkerhed i Wafandes stemme, og ganske naturligt og ubesværet tog han et fast greb om både band og publikum.

En koncert med Wafande er fest fra ende til anden uanset hvilken grad bagkataloget indbyder til dans. Man kan mistænke mange koncerter for at ofre de første få sange i sættet på at spille rummet op og dermed også skabe en falsk følelse af, at det kun bliver bedre og bedre. Wafande var lå dog meget komfortabelt i den høje ende af skalaen under hele koncerten, og han kunne i stedet mistænkes for at foregive, at alle de "spontane" indfald med band, publikumsinddragelse og festlige cover-versioner ikke var bare en smule planlagte.

Det var vitterligt ikke en koncert med Wafande som solo-artist, det var i stedet på mange måder en koncert med Wafande som band. Det iørefaldende var nemlig, at den vrængende maestro tillod sig at styre sit band, som soulmestre James Brown og Janelle Monae kun kan det. Det betød blandt andet, at guitaristen kunne sættes i gang med et riff, der herefter blev pustet op med et øget tempo fra bas og trommer og sidst men ikke mindst Wafande som et energisk epicenter i færd med at spytte linjer og stæse over scenen i, hvad der bedst kan beskrives som jamaicansk kosakdans.

Det var mageløst at se hver eneste sang, der måske var lidt useværdig i live-version, blive skudt fuld af underholdende påfund, som da "Lillesøster" blev til salsa med publikum, eller da "Django" som sættets måske mest kedelige sang forvandledes til et mini-cover af Stromaes "Alors on danse" med fordanskningen "fis op og dans". Det var også en snild sag at udfylde både Xanders plads på "En Anden" og Kakas rap på den uundgåelige og lidt skuffende "Gi' Mig Et Smil". Skuffende på den ene side fordi showmanship tog overhånd, og en del af sangen gik med filme fra en publikummers smartphone og på den anden side, fordi koncerten blot fungerede bedst, når Wafande sang mere end han rappede.

Wafande formår at bruge sit publikum og sit band så optimalt som overhovedet muligt, og det resulterer i en koncert, der med velspillet musik og velsunget sang breder smil på alle tilstedeværende munde. Ikke mindst på Annes mund, fordi Anne fik lov til komme med på scenen for at synge "Se Mig I Dag". Der kunne dog nemt have været plads til det mere nedtonede og eftertænksomme som "Bye Bye" og det formidable cover fra bamses billedbog, "Mit Allerfarligste Sted". I stedet fik vi mere af den lidt trætte opsang mod Pia Kjærsgaard, men heldigvis mest af alt en lang uforglemmelig fest i godt selskab.

Opvarmning: DJ Munch **

Der var ikke meget godt at sige om den opvarmning, der fandt sted, før Wafande indtog scenen med sit band. På uhøjtidelig vis stillede DJ Munch sig bag sit udstyr og introducerede sig selv, for dernæst at proklamere, at lyden ikke gik igennem. Efter en kort indblanding fra en tekniker bragede et klodset mix med Justin Bieber, Pharfar og Enur ud til et publikum med få engagerede dansere. Det var kun en anelse bedre end at have den seneste "Hits for Kids" kørende på Postens anlæg, og den eneste redning var en ung og ualmindeligt selvsikker rapper, der hastigt skød nogle sange af sted hen over et mildest talt svækkende backing-track.

Se Wafandes forårsturné og find flere billetter via GAFFA Live