Sonja Hald, Johan Olsen, Jøden & Jonny Hefty med flere: Radar, Aarhus

Sonja Hald, Johan Olsen, Jøden & Jonny Hefty med flere, Radar, Aarhus

Den danske kvintet Sonja Hald har fået god vind i sejlene de sidste par år, ikke mindst siden de vandt talentkonkurrencen KarriereKanonen i 2014. Et velanmeldt debutalbum, "Vækstplanen", stribevis af opvarmningsjobs for navne som Folkeklubben, Magtens Korridorer og Kim Larsen og masser af koncerter i det hele taget.

Her, et år efter udgivelsen af debutalbummet, kunne de så præsentere en koncert med venner i form af adskillige kendte gæster på hjemmebane på Radar i Aarhus: Johan Olsen fra Magtens Korridorer, Jøden & Jonny Hefty, I'll Be Damned, Laura Mo, Telestjernen – og der var udsolgt. Og sanger og sangskriver Jonas Dahl (bandnavnet er et anagram af hans navn) kunne love, at vi både ville få noget nyt, noget gammelt, noget lånt og noget blåt.

Sonja Hald lagde dog ud alene på scenen med deres første hit, "Du kan dø af det der", en sang fyldt med finurlige ordspil i arven fra Steffen Brandt, C.V. Jørgensen og Peter Sommer – og måske også den alt for underkendte Peter H. Olesen fra Olesen-Olesen og De Efterladte. Jonas Dahls let nasale stemme kan da også minde lidt om en ung C.V. Jørgensen, om end hans tekstunivers er mere underfundigt end ætsende skarpt. "Tagrenden er knækket, og vi er gledet fra hinanden," var aftenens første linje, og så var stilen ligesom lagt.

Ole Holmgaards karakteristiske banjo lå centralt i lydbilledet, og den markante brug af banjo som rytmeinstrument i mange sange er noget, der skiller Sonja Hald ud fra mængden og guitar giver deres musik tydelige strejf af country og folk.

Der kom endnu mere banjo på scenen, da aftenens første gæst efter fem sange trådte ind med endnu et eksemplar af det elskede og hadede instrument: Den nordjyske og noget oversete sangerinde og sangskriver Laura Mo. I duet med Jonas Dahl sang hun to numre, først den børnevenlige "Sukkerelefanten", et nyt Sonja Hald-nummer, og dernæst sin egen "Flyvefjer". Hendes lyse og klare ungpigestemme stod godt til Jonas Dahls og gav straks lyst til at høre mere Mo.

Efter noget gammelt og noget nyt var det tid til noget på én gang lånt og blåt i form af en langsom og let melankolsk fortolkning af klassikeren "Vilde kaniner" af Gnags, som i år kan fejre 50 års jubilæum. Dét slap Sonja Hald godt af sted med. Her havde gruppen Kristian Sloth fra Aarhus-hardrockerne I'll Be Damned med på heftig guitarsolo. Han var desværre eneste repræsentant for I'll Be Damned, da resten af bandet havde fået influenza. Ikke særligt rock'n'roll.

Oppe i træet sidder et par neo-hippier

Efter tre kvarter var der pause, hvilket virkede som lidt af et antiklimaks, men "der skulle deles krammere ud", så lad gå. Andet sæt åbnede med den fine Aarhus-sanger og sangskriver Rasmus Johansen alias Telestjernen og Laura Mo som gæster hos Sonja Hald midt på gulvet blandt publikum, uden mikrofoner. Det var charmerende, men havde den bieffekt, at man ikke kunne høre noget, hvis man ikke stod lige ved siden af dem – og Telestjernen havde fortjent at få sine også velskrevne tekster gengivet tydeligere. Han er også en stærk sangskriver – og produktiv: seks album på syv år er det blevet til.

Senere fik vi en fin fortolkning af Young Flowers' hippieklassiker "Oppe i træet", hvor et par neo-hippier undervejs trådte ind på scenen: Jonny Hefty & Jøden, der fik stemningen endnu et par takker i vejret med deres veloplagte rap.

Aftenens nok mest kendte gæst, Johan Olsen fra Magtens Korridorer, trådte herefter ind som duetpartner på balladen "Dysplasi" og indtog med vanlig autoritet rummet med sin kraftfulde vokal. Den fortsatte på "De sidste", Sonja Halds spritnye single, skrevet i samarbejde med netop Magtens Korridorer. Et absolut fint nummer og et muligt hit.

"Vækstplanen" afsluttede andet sæt, atter med gæsteoptræden af Jonny Hefty & Jøden, der rappede om at rulle noget sjov tobak. Så var Sonja Hald alene på scenen til to fuglerelaterede ekstranumre, "Pipfugl" og den stille "Fuglefænger", begge med stemningsfuld pedal-steel-guitar fra gruppens guitarist Simon Bekker.

Undervejs i koncerten fik Sonja Hald spillet hele debutalbummet "Vækstplanen" og flere fine nye sange, hvor dog kun "De sidste" har fundet vej til gruppens netop udsendte ep, "De fire forbehold". Jonas Dahl lovede dog et nyt album til september, hvor vi forhåbentlig kan høre "Sådan", "Skoven" og "Mona". Der er noget at se frem til fra det charmerende orkester, som blev hyldet som fortjent af både publikum og venner. Så må vi håbe, at de fortsat kan vækste.