Fremtidsrocktrio delte vinyler ud

Electric Elephants , Spot Festival, HeadQuarters, Aarhus

Fremtidsrocktrio delte vinyler ud

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

Dukkede man op lidt før tid, kunne man opleve et bæst af en trommeslager sidde og lave lyd og varme op. Det er ikke hverdagskost, at man ser en trommeslager, der spiller så vildt og så sikkert på samme tid herhjemme. Da Electric Elephants så gik på, og det viste sig, at selv samme trommeslager også var forsanger, så tabte man altså både næse og mund. Dave Grohl, watch out!

Electric Elephants er en trio, der er ankommet fra fremtiden for at overtage verdensherredømmet. Med disse ord indledtes koncerten. I fremtiden spiller man åbenbart tung, riffbaseret rockmusik med en synkron præcision, som kom musikken fra bare en hånd. Skift, skæve rytmer og breaks var intet problem for de tre i Electric Elephants – de fulgte hinanden uden at se på hinanden, som var de en samlet organisme bestående af bas, guitar, trommer og vokal blandet sammen i en spacy masse af effekter. Den slags symbiotisk fremførelse må man tage hatten af for, de tre københavnere var virkelig velforberedte. De spillede ikke synkront hele koncerten igennem, der var også plads til soloer og anden variation, men det var når de tre fulgtes tæt, at de lød allerbedst.

Højdepunktet var ”Dead Man” fra Electric Elephants’ seneste ep, der blev til i samarbejde med Baby In Vain. Det er den stærkeste rocksang, som jeg har hørt i mange år, og den leder tankerne hen på andre powertrioer som Them Crooked Vultures. Den er tung og hurtig, repeterende og evigt skiftende. Det må være festivallens bedste nummer. Desværre sluttede den her i en lidt halvkikset overgang til ”Ode to Laika”.

Det eneste, der så ud til at kunne ryste Electric Elephants’ imponerende sammenspil var faktisk slutningerne på numrene. Her vaklede de. Undtagelsen kom heldigvis på allersidste nummer, der efter utallige breaks og snydeslutninger gik over i det formidable riff fra The Beatles’ ”I Want You (She’s So Heavy)”. Den slutning sad lige i skabet og blev fulgt op med uddeling af gratis vinyler – der var ikke tid til at sælge dem, bandet ville hellere spille. Det tegner godt for den fremtid, som Electric Elephants kommer fra, og som vi andre forhåbentligt kommer til at opleve.