Queen og Adam Lambert holdt audiens i den gamle kongeby

Queen + Adam Lambart, Jelling Musikfestival, Teltscenen

Anmeldt af Søren Pors Grundahl | GAFFA

Søndag aften lukkede Queen + Adam Lambert Jelling Musikfestival. Koncerten var længe ventet blandt de mange festivalgæster, som var mødt talstærkt op foran Scenen. Forud for koncerten var der varslet skybrud, men så galt gik det heldigvis ikke – ti minutter inden koncerten silede regnen ned, men holdt op cirka ti minutter inde i selve koncerten. Selv om Queen og Adam Lambert leverede et overdådigt visuelt og musikalsk show, mistede de publikum under de langstrakte og kedsommelige momenter, som den to timer lange koncert også bød på.

En langsom start

Selv om et femcifret antal publikummer havde taget plads foran scenen, var der bemærkelsesværdigt stille under det meste af koncerten. Det var dog hverken Queens eller Adam Lamberts skyld, men det påvirkede ikke desto mindre koncertoplevelsen. Den langsomme start, med fire af de mindre kendte sange (i hvert fald i Jelling), kombineret med regnbygen, som havde ramt publikum, virkede til at have lagt en dæmper på folks humør allerede fra start, og Adam Lambert havde sit hyr med at få hevet folk op. Første hit var ”Another One Bites the Dust”, der med sit karakteristiske bas-ostinat og trommebeat fik folk til at bevæge sig lidt – en smule modvilligt og stadig hæmmet af regnvejret.

Adam Lambert i topform

Efter ”Another One Bites the Dust” fik Adam Lambert sagt et par enkelte linjer på dansk og fik takket publikum for at have trodset regnen. Særligt efter ”Fat Bottomed Girls” og kommentaren ”All the fat bitches out there: get on a bike”, som resulterede i latter blandt publikum, virkede det for alvor til, at han havde vundet folks tillid. Herefter leverede han en flot præstation under ”Killer Queen”, hvor han, teatralsk som han er, slangede sig i en stor trone på scenen og selv opførte sig som en rigtig ”bitch”.

Generelt var Adam Lambert med sit store vokalregister og sine flotte fraseringer i topform under hele koncerten. Det kræver sin mand at løfte den enorme arv efter Freddie Mercury, og selv om Adam Lambert vokalmæssigt ikke nåede Mercury til sokkeholderne, så matchede han i dén grad på udstrålingen. Hans flamboyante udstråling løftede kvaliteten på koncerten og var nærmest et show i sig selv.

For meget guitarlir

Der var ikke en finger at sætte på Brian Mays guitarspil – ud over at der var for meget af det. Således kunne den langtrukne ”Lost Horizon” og den tilhørende guitarsolo med fordel helt have været skrottet. Den langsomme start kombineret med en malplaceret trommesolo (som blev toppet af et teknisk uheld, da stortrommemikrofonen svigtede) i midten af koncerten og en alt for langtrukken ”Last Horizon” og guitarsolo gjorde, at vi i publikummet mistede den begejstring, der trods alt var bygget op med sange som ”Don’t Stop Me Now” og ”Somebody to Love”, som var to af koncertens højdepunkter.

Et andet af koncertens højdepunkter var – udover fællessangen til ”I Want To Break Free” – ”Who Wants to Live Forever”, der var et kærkomment musikalsk afbræk. Den storladne musik blev ledsaget af et spektakulært lasershow og en enorm diskokugle, som blev firet ned fra scenens tagkonstruktion. Koncerten kulminerede dog først rigtigt, da Queen og Adam Lambert spillede dén sang, de fleste var kommet for at høre, nemlig ”Bohemian Rhapsody”. Nærmere bestemt kulminerede det hele, da guitarsoloen satte ind. Her havde publikum svært ved at skjule den ellers tilbageholdne begejstring.

Storladent sceneshow

Showet var dels båret af Adam Lamberts flamboyante udstråling og Brian Mays flotte guitarspil – som dog til tider blev for meget af det gode – dels af det spektakulære lysshow, der på grund af laserlyset havde krævet en lukning af luftrummet over Jelling af hensyn til lufttrafikken til og fra Billund Lufthavn.

Med et så stort show og så mange hits i bagagen var det svært at ødelægge noget som helst, men det gjorde Queen og Adam Lambert ikke desto mindre med de forskellige musikalske svinkeærinder, som man helst havde været foruden. Der kunne således med fordel have været skåret en halv time af koncerten, så man ikke havde mistet publikum, der dybest set var kommet for at høre en hitparade, undervejs.

One Vision

Hammer to Fall

Seven Seas of Rhye