Stjernebesat historielektion i Horsens

Hollywood Vampires, Fængslet, Horsens

Stjernebesat historielektion i Horsens

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Smag på ordene: Hollywood Vampires. Det stinker af moderne amerikansk mytologi (og gotik) – og handler i en vis forstand også netop om dette i det stjernebesatte coverband af samme navn. Umiddelbart henviser navnet til den fordrukne herreklub, hvor Cooper i sin tid præsiderede over at fluktuerende, festligt lag befolket af navne som Keith Moon, John Lennon og Harry Nilsson i et til formålet udlånt lokale i The Rainbow Bar & Grill på Sunset Avenue, Los Angeles.

”Jeg er den eneste vampyr, der er tilbage. Det er derfor vi spiller alle de her sange: For vores Dead Drunk Friends,” som Cooper siger fra scenen i Horsens i aften – som optakt til den ene af blot tre selvskrevne sange, som har fundet vej til stjerneholdets 22 sange lange sætliste.

For at Hollywood Vampires også har karakter af en slags rockmusikalsk historielektion understreges allerede i storskærms-introen omkring klokken 21, hvor der bladres gennem en virtuel bog med fotos af en del af de ”døde, fulde venner.” Og så udfoldes ellers en rockende rundtur i et sangkatalog, der spænder fra The Beatles, Led Zeppelin og John Lennon til Jimi Hendrix, The Doors, David Bowie og Mark Bolan.

Druk med Jim

Stjerneskuespilleren Johnny Depp – muligvis aftenens hovedattraktion for nogle – lægger solbrillerne efter et par sange, men spiller en forholdsvis tilbagetrukket rolle som rytmeguitarist i aftenens show. Måske ikke overraskende, når med- og modspilleren hedder Joe Perry: Mesterguitarist fra Aerosmith og absolut aftenens hovedperson for undertegnede. Og Perry leverer varen, selvfølgelig, i aften i gnistrende soli i blandt andre ”Come Together,” ”Manic Depression” samt Aerosmith-klassikerne ”Sweet Emotion” og ”Train Kept a-Rolling.”

Fra koncerten for alvor er kommet i gang, leverer Cooper en overraskende solid vokalpræstation – overraskede, fordi jeg både har talt med og læst artikler af folk, som var gået slemt skuffede fra Alice Cooper-koncerter de senere år.

Ikke desto mindre: I aften er han indpiskeren, som synger for og sympatisk binder seancen sammen med bemærkninger og anekdoter fra et langt liv i branchen. Rigtige steder på det rigtige tidspunkt, og så videre. ”Jeg flyttede til Los Angeles i 1968, og nogle af de første jeg mødte, var The Doors. Såeh, Jim (Morrison, red.) drak lidt sammen, og en dag sagde han til mig…,” indleder Cooper, inden vi får ”Five to One” og ”Break on Through (to the Other Side).”

Solidt band

På det tidspunkt er nogle tusinde koncertgæster på det gamle fængselsområde allerede blevet trakteret med versioner af "Whole Lotta Love" (fra mesterværket ”Led Zeppelin II”) og Lennons ”Cold Turkey,” hvor vi kontant mindes om, at også trommestolen er stjernebesat denne helt almindelige onsdag aften i Horsens. Matt Sorum fra Guns ’n Roses lægger rytmen, og på højre flanke står Tommy Henriksen på elektrisk guitar. ”Min yndlingsguitarist at spille med,” som Alice Cooper – forståeligt – introducerer sekundanten i aften.

Bowie hyldes med ”Rebel Rebel” og ”Suffragette City,” inden vi får Johnny Depps ”Bad as I Am,” hvor Depp selv reciterer en passage og leverer en af sine sjældne soli i aften. Et påfaldende blandet publikum – børn, metalhoveder, familiefædre, kvinder i alle aldre – rocker med, da Sorum overtager vokalen for en stund på ”Ace of Spades”: Vampyrernes hyldest til nyligt afdøde Lemmy Kilmister, her i Horsens i aften.

Alice Coopers eget halvfjerdser-hit ”School’s Out (for Summer)” er blevet gemt til allersidst, hvor Cooper også præsenterer bandet og joker: ”Jeg kan ikke komme i tanker om hans navn, men jeg ved, at jeg har set ham før….fra Aerosmith: Joe Perry!”

Blot for at slå ud med armen i retning af Depp og sige, henvendt til publikum: ”Se det ansigt!” – tilsyneladende fuldt bevidst om, at en del af publikum er kommet nok så meget på grund af den karismatiske karakterskuespiller som for at se de to aldrende rocklegender. Som for deres part til gengæld leverede varen og sikrede en både hæderlig og hyggelig hitparade i Horsens i aften.

Raise the Dead

I Got a Line on You (Spirit-cover)

20th Century Boy (T. Rex-cover)