Volbeat
Seal the Deal & Let's Boogie

Hegn til det brede publikum

CD / Universal Music
Udgivelse D. 03.06.2016
Keld Rud

Man kunne beskylde Volbeat for at være blevet for polerede og strømlinede på deres sjette album, Seal The Deal & Let's Boogie, og med albummets 13 sange som bevismateriale ville man sikkert også kunne overbevise nogle af juryens medlemmer. Men man ville efter min bedste overbevisning også ramme ved siden af målet, for Volbeats kendetegn har aldrig været, at de var specielt artistiske, kompromisløse eller rå. I stedet har det været deres evne til at forsyne festen, køreturen og hverdagen med en relativt ukompliceret iørefaldende metalrock, der har vundet dem horder af fans.

Jeg har svært ved at se, at Seal The Deal & Let's Boogie ikke ligger i fuldstændig forlængelse af denne mission, og at den langt hen ad vejen lykkes. Albummet bringer Volbeat i havn i forhold til den kurs, de satte på deres andet udspil: hegn til det brede publikum. Store overraskelser venter ikke. Måske med undtagelse af den sækkepibe, der dukker op på det afsluttende The Loa's Crossroad. Det er velkendte tricks, der anvendes, men lige så overbevisende som før.

Hvad enten det drejer sig om vekselvirkningen mellem letmetalliske riff og stormende omkvædsmelodier på Gates of Babylon eller det keltiske indslag midtvejs på For Evigt, så er det virkemidler, vi kender. De virker! Selv om der spilles sikkert, er der enkelte steder, hvor Volbeat placerer foden forkert. Coveret af Battle Ship Chains, bedst kendt med Georgia Satellites, er ikke blot overflødigt, men også røvkedeligt. Det bliver til fire stjerner for et album, der ikke tager nogle chancer, og dermed heller ikke sætter noget over styr.