Anonyme popballader i aftensolen

Seinabo Sey, Heartland Festival, Highland Stage, Egeskov

Anonyme popballader i aftensolen

Anmeldt af Anine Fuglesang | GAFFA

Sveriges svenske soulprinsesse Seinabo Sey indtog lørdag aften Highland Stage til tonerne af åbningsnummeret ”Easy” fra debutalbummet ”Pretend”. En koncert, der stod i stærk konkurrence med den igangværende artist talk med Brian Eno, Bjarke Ingels og Kristian Leth, men ikke desto mindre fik lokket et nysgerrigt publikum frem til scenekanten. Dels for at nyde aftenens sidste solstråler og dels for at gå på opdagelse i sangerindens florlette ballader og dansable electrobeats, der for mange nok endnu er ukendt land. På nær hits som ”Younger” og ”Hard Times”, der også vækkede genkendelighed flere steder.

Seinabo Seys varemærke er klart hendes kraftfulde soulstemme, der ubesværet og let varierer mellem det høje og lave register, som var det det nemmeste i verden. Med en gambisk far, den afdøde musiker Maudo Sey, der rørende fik et par ord med ved på vejen som oplæg til nummeret ”Burial”, har Seinabo Sey i sine tidlige år tilbragt tid i Gambia. Og den afrikanske kultur fornægter sig heller ikke i de instrumentale lydflader, selvom hendes musikalske grundlag er fæstnet i soul og r’n’b.

Ydmygt leverede Seinabo Sey det ene popnummer efter det andet, hvor særligt ”Poetic” skilte sig ud. Et nummer, hvor man for alvor mærkede, at der var noget på spil, mens numre som ”Still” og ”You” forblev unuancerede og anonyme.

Med små fortællinger mellem aftenens numre og et dybfølt tak til publikum for at minde hende om, hvorfor hun elsker sit job, som ellers til tider kan være hårdt, blev koncerten krydret med Seinabo Seys vindende væsen.

Der er ingen tvivl om, at Seinabo Sey har talent og en stemme, de fleste vil misunde, men musikkens popformat forbliver anonymt, og man begynder at kede sig i længden. Der opstår aldrig momenter i den timelange koncert, som for alvor giver kant og anledning til at tage koncerten på Heartland med sig som en del af mindet om en ellers fantastisk festival.