Soma & Lil
Landet/Rummet

Skærebrænder-skønhed

LP / Gateway
Udgivelse D. 15.06.2016
Torben Holleufer

Der bliver lavet fremragende ting på den danske avantgardescene i øjeblikket. Og ganske ofte er de mest spændende kusntnere kvinder. Som nu her, hvor Soma Allpass – der siden 1990'er-tiden med Trains and Boats and Plains har haft en spændende karriere – og Lil Lacy – netop gået ud af Travelling Tribes og også med i Valby Vokalgruppe – har lavet denne mesterplade, hvor to cellister udforsker dette strygerinstruments unikke muligheder, og ikke mindst hvad der sker, når man går amok på den soniske legeplads.

Det er ret ambient, hvad der foregår, lidt som hvis Selvhenter tog en slapper i fem minutter, men ærindet er det samme: eklektisk musik på kanten af det punkede, men med en egen meditativ skønhed, og så alligevel med en befriende voldsomhed, når det kræves. Som på den stærkt brydende Taj Mahal, som kommer sent på pladen, som ikke just er det traditionelle billede af denne bygnings indbydelse til den indre buddha, men medgivet har ekkoer af indisk musik i den arabesk, der udmunder i et utæmmet skrig, der igen kommer hjem som yndefuld kormusik. De to er klassisk uddannede, og det mærker man i den ypperlige kontrol, men de har også en fantasi og en vovelyst, som er en fornøjelse.

I miksningen har de to haft Andreas Pallisgaard ind over, og dette fænomen – bagmand for Pinkunoizu – har efterhånden haft en finger med i en hel stribe fremragende udgivelser fra den del af musikken, der ikke er helt normal(!). Og således stikker denne vidunderplade også ud og understreger, at dels er de to et fantastisk match, og dels har begge gang i en musikalsk udvikling, som det er en fornøjelse – ja, en gave – at følge.

En plade eller værk, som ikke lader dig i ro. Martrende, besættende og med et dybt personligt udtryk, hvor det grænseløse er vejen. Jeg er dybt imponeret.

Tillykke.