Morgenbollemusik i midt-tempo tager NorthSide på sengen

Phlake, NorthSide, P6 Beat Stage

Det er en fyldt plads, der tager imod den danske, selverklærede rhyhtm and balls-duo Phlake, da de indtager P6 Beat Stage søndag klokken 13.10. Gruppen har da også haft to solide hits med ”Pregnant” og ”Angel Zoo” og lægger sig solidt i sporet af lignende danske navne som Julias Moon og Scarlet Pleasure. Den langsomme r&b med de slet skjulte seksuelle undertoner er populær for tiden, ikke mindst på P3, hvor den synes at fylde lige så meget som dansksproget dancehall og autotunet hiphop – og Dizzy Mizz Lizzy for 22 år siden.

Duoen alias sanger Mads Bo og keyboardspiller Jonathan Elkær har medbragt et band bestående af guitar, bas og trommer, og de giver velkomne nuancer til den polerede lyd fra studieindspilningerne, som netop er blevet udvidet med gruppens debutalbum, ”Slush Hours”. Mads Bo viser format som soulsanger med en fyldig og udtryksfuld stemme, som ubesværet kan nå op i en smidig falset i eksempelvis ”So Faded”. Til gengæld er alle korstemmer afviklet fra backtrack, og det virker lidt fesent, når resten nu er live. Der må være råd til en korsanger et sted i budgettet.

”Må det godt blive lidt lummert – lidt liderligt?” spørger Mads Bo efter et par numre, og publikum råber straks ja. Teksterne kredser ofte om det seksuelle, og det modsvares af de langsomme, groovy rytmer, hvor bassen fylder meget live – og til tider nærmer sig slagbas. Grundet tidspunktet fristes man til at kalde koncerten morgenbollemusik. Faktisk virker bandets musik nærmest som ét langt forspil, for vi kommer sjældent højt op i tempo i numrene, der alle ligger betragteligt under 120 beats i minuttet.

Det er æggende snarere end decideret ophidsende, og derfor virker det næsten som en for tidlig afgang, da gruppens største hit, ”Pregnant” kommer allerede som femte sang – jeg havde troet, gruppen ville gemme den helt til sidst som et klimaks i koncerten. Folk synger med af fulde hals i den for popmusikken lidt atypiske hyldest til en gravid kvinde – nogle lyder, som om Mads Bo gerne må gøre dem gravide. (PS: Jeg undskylder på forhånd, hvis foregående sætning bliver opfattet som sexistisk – sådan var det ikke ment). Det er da også et stærkt nummer, selvom jeg altid undrer mig over, om den mon er sponsoreret af den kiksproducent, der nævnes adskillige gange i sangen. Men okay, det er fint at være konkret nogle gange, og det rimer jo (næsten) på ”Waterfalls”.

”Nu skal vi tage dem lidt med ro,” siger Mads Bo et par numre senere. Det troede jeg faktisk allerede, vi gjorde, men jo, tempoet går yderligere lidt ned på balladerne ”Stallin’” og ”New Slow”, hvor Mads Bo igen viser sit format som sanger. ”Costa Rica” afvikles lidt mystisk som rent backtrack fra højttalerne, hvor bandet skåler med hinanden og publikum i hvidvin, inden hittet ”Angel Zoo” slutter hovedsættet med fællesklap og bliver det klimaks, jeg havde tiltænkt ”Pregnant”. Et ekstranummer med den ligefremme titel ”Dress Off” bliver det også til. Absolut en fin koncert fra et lovende band, som dog gerne engang imellem må gå lidt op i fart rent musikalsk. Ellers bliver der måske ikke avlet så mange børn.

Something Better

Like You

So Faded