Hjertevarme igennem de iskolde riffs

Decapitated, Copenhell, Hades

Hjertevarme igennem de iskolde riffs

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Man kan godt argumentere for, at polske Decapitated nærmest er designet til det danske marked. De rammer præcist ned i den dødsmetallyd, der altid virker herhjemme. Men når de går på scenen og er så gennemført veloplagte, så generer det ikke det mindste. Fra første sekund af stod den på effektiv og begejstret metal.

Efter en festival med fokus på rock og midttempo var det en lise at få noget hurtigt smadder. Vi var mange, der havde brug for det muntre spark i løgene, og der blev givet millimeterpræcise tærsk hele vejen igennem.

En fantastisk lyd, der ikke lagde fingrene imellem, og intet pis overhovedet. Rent fokus på mædl. Der er ikke meget, der slår den vidunderlige følelse af dobbeltstortrommen i næsefløjen. Det hele vibrerede og rystede, og man så smilene brede sig på ansigterne. Når først polakkerne åbner op for sluserne, er det svært ikke at blive imponeret over det niveau af teknik og præcision, som alligevel ikke koster noget for udførelsen. På scenen var der rigeligt overskud til personlighed og menneskelighed, og det virkede ikke fortænkt eller kun til musikere. Men hold da op, hvor kan de spille.

Vokalen lå tilpas langt nede i mixet til, at musikken fik lov til at tale. Og den havde meget på hjerte. Kærligheden overdøvede hadet i en grad, der er sjælden selv for dødsmetal, der jo ikke er den ondeste af genrerne. Til gengæld kan det binde folk sammen, og der var en udtalt fællesskabsfølelse foran Hades. Noget, metal kan i en grad, jeg aldrig har set til andre genrer. Og præcis grunden til, at en festival som Copenhell er så dejlig at være på.

Decapitated har altid virket lidt for perfekte på plade til rigtigt at kunne få mig op af stolen. Men live er de medrivende og drivende og præcis det, vi havde brug for. Det er til dels lyden af en svunden tid, men uden nostalgi. Som så mange andre bands tilføjer de ikke noget nyt til genren. Men det gør ikke noget, når det bliver spillet så overbevisende og med så ren en kærlighed til genren.