Hits, der snubler over sine egne ben

Young Thug, Young Thug, Apollo Stage, Roskilde Festival

Hits, der snubler over sine egne ben

Anmeldt af Hansen | GAFFA

Young Thug fra Atlanta rider ind i medvind, på ryggen af nyskabende og vilde mixtapes, der i høj grad er med til at definere tidsånden.

Han er som skabt til Apollo-scenen, der med sin teenageappeal lægger mere op til genkendelighed og hits end ukendte og nye lyde. Og det er da også hvad de lægger ud med. Jeg fik ikke fat i navnet på dj'en, men det er de store hits fra nu, han spiller, for at varme op til Young Thug selv, der eksploderer ind på scenen. Super veloplagt og med energien i top.

De spiller med helt åbne kort; dj'en spiller pladerne, og Young Thug rapper indover. Hvis de holdt sig til det, ville de have haft folk med sig og holdt en fest. Men djen kedede sig måske, eller også er det det dårligste form for publikumsinteraktion, jeg nogensinde har set. Han klippede hele tiden lyden ud og ind. Hver eneste gang beatet lige havde fået et par takter og var begyndt at virke, så slukkede han for det. Til gengæld var det aldrig på takten, men sådan med løs hånd og uden pointe overhovedet. Jeg vil påstå, at jeg elsker et 808'er-kick med lang hale lige så meget som enhver anden, men når det bliver klippet over med højlydte kliklyde, så fungerer det ikke mere. Og det var hele tiden.

Der kom lidt småregn på et tidspunkt. Enhver anden ville have vendt det til en kaotisk fest, men her stoppede Young Thug det hele og stod og snakkede i stedet for. Og jo mere de snakkede deroppe, jo mere snakkede publikum og begyndte at udvandre.

Ingen tvivl om, at de forreste tre-fire rækker havde en fest, og dunsten af Red Bull og hash var gældende hele pladsen igennem. Men når Young Thug opfordrede til at lave den største moshpit i verden, så lykkedes det ikke helt.

Young Thug er sød og charmerende at se på, og gjorde det egentlig okay, men han blev da også mærket af den manglende feedback fra publikum. Han falder tilbage på ting, han sikkert siger til hver eneste koncert, og det virker lidt fjollet at stå i solskin til en udendørs koncert og spørge: "Who got lights in this building? Turn on the lights on your mobile".

Og så fik vi et par af hans store hits, og endnu flere gik lige bagefter. Det kan virkelig undre mig, at de står seks-syv mand på scenen, og ikke én eneste beder dj'en om bare at lade numrene køre lidt. Folk ville rigtig gerne kunne lide det, men det fik ikke lov til at spille.

Young Thug spillede 1 time og 12 sekunder, så han nåede lige over de magiske 60 minutter, der afgør, om han får løn fra Roskilde. Sikke et tilfælde. Han er selvfølgelig ung og ligeglad, men når det bliver så tydeligt, så bliver vi også lidt ligeglade.