Kasper Søeborg witth Nantha Kumar featuring Luis Gallo
Cosmic Juggling

Overbevisende strengeleg

CD / Olafssongs
Udgivelse D. 20.07.2016
Torben Holleufer

Det er med Vesterbro som udgangspunkt, at guitaristen Kasper Søeborg i nu mange år stædigt har fastholdt en karriere som virtuos guitarist of komponist. Vel at mærke som så mange andre med udgangspunkt i koryfæer som John McLaughlin, Ralph Towner og Paco de Lucía, men i modsætning til de andre har Søeborg lykkedes med en helt egen stil, som ikke ligner noget andet. Ligesom hans stædighed er parret med en vilje til at gå langt efter de lydlandskaber og partnerskaber, der får hans musik til at gro. Og her har en vigtig samarbejdspartner de seneste år været tablaspilleren Nantha Kumar, hvis rødder godt nok er indiske, men som født i Singapore har postadresse i Madrid og derved er tæt på flamenco-musikken, som den danske guitarist er så knyttet til.

På øen El Hierro i De Kanariske Øer, er der hvert år en eklektisk musikfestival. og det er via den connection at denne fine plade er blevet til. Søeborg kan sin flamencomusik, men har alligevel til lejligheden hyret en anden guitarist, spanske Luis Gallo, til lige at give det modspil, og det klæder pladen. Specielt fordi Søeborg derfor har kunnet give plads til den 12-strengede akustiske westernguitar, som klinger smukt ikke ulig en sitar, men som også er langt tungere at spille, end den fnuglette aktion fra en flamencoguitars nylonstrenge. Og så kan Kasper Søeborg komponere, og det er pladens store styrke, samt måske også lidt dens svaghed.

Jeg kan personligt godt lide, når man i en gruppe har en perkussionist, der spiller op til solisten, og hvor der opstår et elektrisk spændingsfelt mellem de to poler, ud fra hvilken ny magi opstår. Den magi savner jeg lidt på pladen, hvor Nantha Kumar da spiller pænt, men også synes holdt af Søeborgs stramme tøjler, som på den ellers fine Between Your Ears. Her er det spørgsmålet, om Søeborg ikke skulle have droppet tablatrommerne og ladet guitaren stå alene?

Til gengæld er der tracks, hvor Nantha Kumars tilstedeværelse er den rene lise, som på Icicles by the Waterfall, som ud over at være en vidunderlig tur hen over den 12-strengede guitar også er en Kumar, der spiller herligt frit og lyrisk og hvor den spanske medspiller, Luis Gallo, spiller en fin solo, som til fulde viser, hvorfor det er et samarbejde, der må være magisk at opleve live. Det samme gælder den afsluttende Trance of the Windchimes, hvor Kumar på sine to tablatrommer spiller en vidunderlig figur, der folder sig mere og mere ud, mens guitartemaet er stigende i formen, uden at der er de temaskift, der begrænser medspillernes leven med.

Mit absolute yndlingsnummer på pladen Icedance in Madrid, hvor genrerne smelter sammen, og hvor Søeborg viser, hvordan en formidabel komposition kan afføde mesterlige indsatser. Men alt i alt er det en plade med en vidunderlig afklarethed, som dog ville vinde ved, at de kompositoriske tøjler blev givet mere fri, så improvisationen kunne flyde og chancer tages med den risiko, det indebærer.

Jeg tror, at Cosmic Juggler er en plade, der kan appelere til mange. Som afslapningsmusik er den uovertruffen, og jeg vil anbefale at tune ind på den og på den danske guitarists univers i øvrigt.