Den blå vogn kører langt på en liter rockbenzin

The Blue Van, Danmarks Grimmeste Festival, Skovscenen

The Blue Van er et mildt sagt erfarent band, som har seks studiealbum og hundredevis af koncerter i ind- og udland i ryggen, og i april kunne de fejre 20 års jubilæum. Det er da heller ikke en gruppe, som ryster på hånden, da de går ind på scenen foran det store ”TBV”-bagtæppe til tonerne af Steppeulvenes klassiker ”0-0-0”, der bevidst går i hak under linjen ”send den blå vogn”. Bandet lægger ud med sidste års single ”I Wanna Know”, og straks er rockfesten i gang.

The Blue Van holder det relativt simpelt. Det er melodisk, dansevenlig rock, ofte i midt-tempo, med lineuppen to gange guitar, bas og trommer, en del kor og af og til orgel som erstatning for den ene guitar. I begyndelsen af deres karriere, i start- og midt-00’erne, var 60’er-inspirationen tydelig med masser af orgel, men nu dyrker bandet en mere tidløs rocklyd, ikke så langt fra den, gruppens gode venner Go Go Berlin (hvoraf flere medlemmer overværer koncerten) excellerer i.

De mange års erfaring fornægter sig ikke med et velspillende og godt sammenspillet band og en solid frontfigur i Steffen Westmark, der har den helt rigtige, forholdsvis lyse og let hæse rockstemme og er en glimrende rytme- og lead-guitarist i tæt samspil med Søren Christensen. Denne fungerer ligeledes som både lead- og rytmeguitarist og er en habil korsanger. Rytmesektionen, bassist Allan Fjeldgaard Villadsen og trommeslager Per Mølgaard Jørgensen, spiller fortrinligt sammen, mens Allan Fjeldgaard Villadsen hurtigt bliver det visuelle midtpunkt med sin konstante løben frem og tilbage på scenen og opfordringer til skål, sang og klap. Man kommer let til at tænke på D-A-D’s bassist Stig Pedersen, der har en lignende rolle i sit band, selvom Pedersen lige er lidt mere spektakulær med sine specialbyggede basser og ekstravagante outfits.

Heldigvis er grundmaterialet, sangene, i orden. The Blue Van udgav i 2014 og 2015 i alt 10 singler, som siden blev samlet på albummet ”Letters”, og tre af disse sange, nærmere betegnet førnævnte ”I Wanna Know”, ”Lonely for Your Love” og ”Illusion”, får vi sammen med blandt andre ældre hits som ”Love Shot”, ”Man Up” – med fællessang med publikum – ”Silly Boy” – med det fængende tema spillet af de to guitarister i tæt parløb – og ”There Goes My Love”. En præsentation af den gedigne ballade ”Weary Eyes” bliver lidt kikset med Søren Christensen og Steffen Westmark snakkende i munden på hinanden, og førstnævnte må da også skynde sig at sige: ”Vi arbejder på at få mere flow ind i koncerten”.

Til gengæld er det herligt, at bandet får konferenciererne Jonny Hefty og Jøden ind som tilsyneladende improviserede gæster i ”I’m a Man”, hvor vi får et par vers fra den underholdende rapduos hit ”Gamle dreng”. En absolut udmærket koncert fra en blå vogn, der måske aldrig har været årets mest solgte varebil, men til gengæld kører langt på literen, uden det mindste ratslør undervejs.

I Wanna Know

Love Shot

Lonely for Your Love