Fremragende mashup-koncert trods skævt magtforhold

Magtens Korridorer og Østkyst Hustlers, Smukfest, Bøgescenerne

Sidste år gav Magtens Korridorer og Østkyst Hustlers otte fælles koncerter på Grøn Koncert som en del af musikkaravanens tiltag med nye musikkonstellationer. Det blev en så stor succes, at de to grupper nu har valgt at gentage projektet ved en enkeltstående koncert på Smukfest. Umiddelbart ligger de to bands temmelig langt fra hinanden, men så ikke alligevel: Magtens Korridorer spiller rock, Østkyst Hustlers er et rapband, men vel at mærke ét, der baserer sig på bluesrock og såkaldt rigtige instrumenter – ikke noget med dj’s og elektroniske beats og basgange. Og så er der jo ikke så langt til rock.

De første seks numre glimrer Østkyst Hustlers dog ved deres fravær. Vi får i stedet ”blot” en helt almindelig Magtens Korridorer-koncert, som der har været mange af gennem årene på Smukfest – dog en fremragende af slagsen. Bandet, der er kendt for altid at være veloplagte live, synes at spille ekstra intenst i aften, med de to højelektriske lead- og rytmeguitarister Rasmus Kern og Niklas Schneidermann og en stærkt syngende Johan Olsen i front – manden kan som få forene brøl og voluminøs rocksang til sit helt eget udtryk.

Velkendte hits som ”Nordhavn Station” og ”Pandora” kommer tidligt i sættet og sætter gang i fællessangen hos det ganske talstærke publikum, og omsider kommer Østkyst Hustlers så på til ”Penge ind på torsdag”, hvor Magtens Korridorer agerer solidt backingband omkring sangens blues-riffs, og Johan Olsen holder sig lidt i baggrunden. De tre hustlere Bossy Bo, Jazzy H og Nikolaj Peyk har stadig et gedigent rapflow i deres forholdsvis langsomme 90’er-stil, hvor man heldigvis let kan høre alle ord. Et regulært mashup får vi med Østkyst Hustlers’ ”Håbløs” og Magtens Korridorers ”Kom og mærk”, og det fungerer glimrende, ligesom da Østkyst Hustlers kommer ind midtvejs i ”Lorteparforhold” med et par vers fra ”Fuckd up”, der har samme tema. Så er det til gengæld slut med hustlerne i denne omgang, og de næste tre sange har Magtens Korridorer alene på scenen.

Østkyst Hustlers vender dog tilbage til første ekstranummer, deres megahit ”Han får for lidt”, der igen resulterer i massiv fællessang, og som på finurlig vis bliver parret med Magtens Korridorers ”Hestevise”, der også, med lidt god vilje, har visse tematiske undertoner til fælles med ”Han får for lidt”. Måske havde fyrene fra ”Han får for lidt” godt af at møde Anne Grethe, uden hesten, og omvendt? I ligestillingens navn bliver der i øvrigt også sunget ”Hun får for lidt”. Det bliver dog det sidste, vi ser og hører til hustlerne, og Magtens Korridorer er alene på scenen i hovedsættets to sidste sange, hvor den første lidt overraskende, men glædeligt er den gravalvorlige ”Tæppet”. En smuk, dyster ballade med et flot guitartema fra Niklas Schneidertema, og som slutter med linjen ”Se, der er tusinde måder at være fortabt”.

Det er for trist en sang at slutte på, tænker jeg, og vi får da også den mere optimistiske ”Tilt” som afskedssalut og en stor og oprigtigt lydende tak til publikum fra Johan Olsen. Inden da har Niklas Schneidermann lovet, at bandet er klar på at spille på Smukfest 2017, så det er nok clearet med Smukfest-arrangørerne.

En rigtig Magtens Korridorer møder Østkyst Hustlers-koncert var det altså ikke, snarere en Magtens Korridorer-koncert med Magtens som magthavere og Østkyst Hustlers som gæster på fire sange. Både koncertdelen med Magtens Korridorer alene på scenen og sangene med dobbelt op var dog en fornøjelse, og de skal være hjertelig velkommen næste år. Hver for sig eller sammen.

Aldrig mere

Nordhavn Station

Sara har...