Omfavnende afslutningsfest med gedigne gæster

TV-2 med gæster, Smukfest, Bøgescenerne

TV-2 har været hyppige gæster på jævnaldrende Smukfest gennem alle årene, men i år har de gæster med til et stort anlagt afslutningsshow. Nogle af gæsterne har de (lidt uelegant) offentliggjort i forvejen: Tina Dickow, The Minds of 99 og den grønlandske rapper Maasi, som julegaver åbnet før tid, andre er heldigvis stadig en overraskelse.

Vi begynder dog, som vi plejer, med ”Bornholmervalsen” afspillet over højttalerne, inden bandet går på scenen og foran det ganske store publikum lidt atypisk lægger ud med et medley af sange fra deres allerførste album, det 35 år gamle ”Fantastiske Toyota”. I titelnummeret fra sidstnævnte kan man glæde sig over, at Steffen Brandt heldigvis stadig kan nå de høje toner i omkvædet trods sine efterhånden mange år på bagen, og i det hele taget er bandet veloplagt og velspillende. Det samme er gruppens faste blæsertrio The Aarhus Horns, som første gang gør opmærksom på sig selv i ”Vi skaber en verden perfekt” og vender tilbage igen og igen på det helt rigtige tidspunkter. Og som sædvanlig er Steffen Brandt god for en stribe underfundige kommentarer, om end hans humor dog blev overtrumfet tidligere på dagen på samme scene af Johnny Madsen, der snart kan springe ud som standupkomiker.

Efter en god håndfuld sange kommer aftenens første gæster på scenen, The Minds of 99. Et godt valg, da de unge elektrorockere formodentlig har lyttet en del til TV-2, især de første plader med de kortfattede tekster om fremmedgørelse i det højteknologiske samfund. De to bands klæder da også hinanden på The Minds of 99’s ”Ma Cherie Bon Bon” og på TV-2’s ”Ræven og rønnebærrene”, selvom The Minds of 99’s sanger Niels Brandt (så vidt vides ikke i familie med Steffen Brandt) og Steffen Brandt åbenbart ikke er helt enige om, hvem der skal synge andet vers i sangen – så ingen af dem gør det. Lidt kikset, men på den anden side: Så er man da ikke i tvivl om, at det er live, og det har man ellers godt kunnet blive ved andre af årets koncerter på samme scene – nærmere betegnet Rihanna og Sia, for ikke at tale om de mange dj’s.

Den grønlandske rapper Maasi – TV-2 har altid haft en forkærlighed for vores gamle koloni – rapper hurtigt og solidt på ”Popmusikerens vise”, hvor koret også citerer elegant fra Blondies "Rapture" fra 1980, og senere kommer bandets og Brandts gamle samarbejdspartner Tina Dickow på scenen. Hendes tilstedeværelse er ikke overraskende, men det er det måske, at hun spiller (udmærket) banjo på sit forholdsvis nye og ikke superkendte, men fine nummer ”Spark” med Brandt i en sjælden rolle på heftig mundharpe – hvorefter hun sikkert fører vokalen på TV-2’s ”Blod, sved og tårer” fra 1984.

Alene på scenen kaster TV-2 sig ud i en fortolkning af The B-52’s fede 1989-hit ”Love Shack” med de to korsangerinder i en central rolle og en dansk raptekst fra Brandt, der genbruger passager fra ”Vil du danse med mig”. Det rykker, men det gør aftenens første surprise-gæst desværre ikke helt: Marie Key er, som Brandt siger, ganske rigtigt en stor sangskriver, men hendes særegne, skrøbelige stemme fungerer bedre i hendes egne sange end på TV-2’s ellers smukke ballade ”Fald min engel”, hvor hun virker lidt usikker. Måske skyldes det nervøsitet – ”Jeg er helt oppe at køre,” som hun siger efter i første omgang at have gået hen til den forkerte mikrofon.

Sidste gæster dukker op som en overraskelse i første ekstranummer, ”Hallo-Hallo”: Den aarhusianske teenage-søster-rocktrio Velvet Volume, der til gengæld rammer sangen lige på sømmet – ligesom TV-2 klædt i hvidt og sort, men modsat bandet med overvægt af det hvide. Det sker med stærke vokaler og forrygende guitarspil fra Noa Lachmi, der i denne sang helt overstråler TV-2’s ellers gedigne guitarist Hans Erik Lerchenfeldt. ”Dem kommer vi til at høre mere til,” siger Steffen Brandt, og det tror jeg bestemt også.

Bandet slutter alene på scenen med – som så ofte før – klassikerne ”Lanternen” og ”Bag duggede ruder” og konfetti og fyrværkeri efter en time og tre kvarter og dermed formodentlig årets længste koncert på Smukfest. En helt igennem fremragende afslutning på en dejlig festival, hvor publikum også har fået mulighed for at synge med på klassikere som ”Nærmest lykkelig”, ”Randers Station” og ”Be Bab a Lula”. Foruden de generelt stærke gæster kan man igen-igen glæde sig over et solidt spillede TV-2 og en stribe stærke sange, som med de helt rigtige ord igen-igen minder os om, at ”uret tikker, hjertet banker, hele verden fra forstanden / gør dog noget, løb for livet, brug dog tiden, elsk hinanden.” Noget, man i den grad kan gøre på en festival, og som man forhåbentlig har fået gjort på Smukfest. Ellers kan det stadig nås ude i det såkaldt virkelige liv.

Motorvej / Dazu eisgekühltes Coca-Cola / Fantastiske Toyota

Natradio

Vi skaber en verden perfekt