Local Natives
Sunlit Youth

Triviel stilleleg med californisk drømmepop

CD / Infectious
Udgivelse D. 30.11.-0001
Christian Voldborg Andersen

Den amerikanske indierockgruppe Local Natives fra Silver Lake, Los Angeles i Californien vender tilbage med deres tredje studiealbum, Sunlit Youth, efter deres debutalbum Gorilla Manor og opfølgeren Hummingbird. Den musikalske stil er stærkt inspireret af klassisk amerikansk rockmusiks solcreme-indsmurte og psykedeliske poprock med melodiske vokalharmonier. Men stilen løber desværre hurtigt tør for brændstof. Gruppens sangskrivningsevner er for svage og forudsigelige.

Med Sunlit Youth, som markerer bandets første udspil i tre år, er der skruet op for de musikalske ambitioner, som afspejler, at femmandsorkestret har opnået mere rutine som udøvende liveband. Rutinen bærer desværre ikke nok frugt på albummet. Den klassiske californiske drømmepop-agtige stil er en kraftig inspirationskilde for gruppens musikalske personlighed. Åbningsnummeret Villainy blander semi-elektronisk poprock med den californiske rockmusiks svævende vokaler og harmonier. Resultater er på én og samme tidspunkt anakronistisk og nutidigt, men uden at være interessant. Numre som Fountain of Youth og Mother Emanuel fortsætter denne stil temmelig ubesværet og uinspireret.

Gruppens bestræbelser på at forene det solbeskinnede retro-poprock-udtryk med moderne impulser mangler kunstnerisk nytænkning og reel kant. For mange af numrene minder om hinanden, og arrangementerne er generelt rodede og uden forbilledernes melodiske elegance. Det bliver for flødebollepoppet og udvandet til, at det kan hamle op og sammenlignes med fortidens tårnhøje niveau.