Hjemvendt L.O.C. i imponerende god form

L.O.C., Byparken, Aarhus

Hjemvendt L.O.C. i imponerende god form

Anmeldt af Silke Høj Christiansen | GAFFA

Som ærkeaarhusianer er det altid dejligt at gense en hjemvendt egnsfælle på hjemstavnens kanter. Det er længe siden, han har været her sidst – og over et år siden, han overhovedet har betrådt en scene. Aftenens anledning er da heller ikke lille. Aarhus Festuge kalder det for den ”uofficielle åbning” af den 10 dage lange byfest, men ifølge rapperen selv er den kun uofficiel, fordi dronningen ikke har været her med sin saks for at klippe et rødt bånd over endnu. Det mener han, han sagtens kan klare næste år.

En dyster digter

Solen er allerede gået ned bag Musikhuset, da L.O.C. skyder åbningsceremonien i gang med Marquis og fortsætter med Ung For Evigt. En lang dag med høj sol har ikke sat en stopper for publikums entusiasme, som kun koger mere over, da rapperen sender tankerne mere end 10 år tilbage til Frøken Escobar. Det kunne tegne på en hitparade i aften, men det afkræfter hovedpersonen, da han med et glimt i øjet siger, at han nu vil ødelægge den gode stemning. Herpå følger nogle af de mere dystre sange i hans repertoire fra især Sakrilegium og Libertiner.

På disse meget mørke og rå numre får de to dygtige musikere på henholdsvis guitar og trommer – placeret på et højt podium over rapperen – et stort råderum. Der er ikke en finger at sætte på de to skarpe musikere. Den sidder der hver gang i de guitar- og trommesoloer, de kaster af sig. Især på numre som Rødt Lys og Ode Til Kvinde står guitaren fantastisk flot, og live-elementet kommer virkelig til sin ret.

Marwan-besøg

Efter denne mere dystre halvleg ved Mister O’Connor godt, at folk egentlig gerne vil feste for at sætte festugen i gang, og han stemmer op for Helt Min Egen med en fraværende Barbara Moleko, som går over i Diva.

Når en hjemvendt århusianer har flere musikervenner i sin hjemby, er de fleste vist spændte på, om der mon kunne finde på at dukke nogle op. I aften får vi selskab af Århus V-rapperen Marwan, som på L.O.C.’s sidste års udgivelse Farvel også har en central rolle. Netop dette nummer og Marwans Regel #1 er vi så heldige at lov at høre. Med lidt flere krøller på toppen, end vi kender ham, giver Marwan også et af sine egne nye numre, Århus V Veteran, som L.O.C. synger omkvæd på. Marwan er en hurtig rapper, men man skal ikke tage fejl af hans færdigheder. Den sidder i skabet, og hans besøg gør aftenens oplevelse lidt mere speciel.

Landets bedste rapper

L.O.C. er ikke den store taler – i aften er ingen undtagelse, og der er ikke mange pauser i aftenens sætliste til at bruge på sniksnak. Han spørger dog os pænt, om han ikke må spille sit eget yndlingsnummer, V.S.S.B., og selvom nummeret ikke er et radiohit, så brænder stemningen alligevel ikke ud. På et nummer som dette viser han, hvilken rutineret, knivskarp rapper han efter så mange år i branchen er. Nummeret er nærmest et langt episk digt, og der går fortælling i sangen – men sjovt er det at betragte, hvordan publikum decideret står intenst og lytter til teksten. Ikke mange synger med – men de lytter. Og den luft, rapperen har på sin stemme, og den præcision han arbejder med, viser, hvorfor han er landets bedste rapper.

Endnu et blæret musikalsk sidestykke bliver den akustiske udgave af Du Gør Mig. Generelt er en nedtonet, akustisk udgave af et hitnummer altid meget udsat, hvilket gør opgaven desto større for sangeren. Men også her viser rapperen, hvad han er lavet af – og selvom hans særegne, rustne sangstemme ikke har andet end en akustisk guitar at støtte sig op af, så skælver den ikke.

Aftenen sluttes af med XxxCouture og et dugfriskt nummer, Ti Fod Høj, hvor omkvædet er sunget af Andreas Ringblom fra De Dødelige, som kommer på som aftenens allersidste indslag.

Sidste år skød Tina Dickow festugen i gang – og i år, på denne aften, sætter L.O.C. sin hjemby i brand.

Marquis