Releasekoncert i helt rette Tønder-ånd

Folkeklubben, Tønder Festival, Telt 1

Releasekoncert i helt rette Tønder-ånd

Anmeldt af Peter Lykke Madsen | GAFFA

Folkeklubben udgiver dags dato sit tredje album, ”Slå flint!”, og fejringen af dette var henlagt til fredag middag på Tønder Festivalen.

Det er der i sig selv ikke noget specielt mærkeligt i, for romancen imellem den lille trio og Tønder Festivalen er efterhånden velbeskrevet, og da bandet ved udgivelsen af sidste album, ”Danmarksfilm”, valgte at fejre det med en togtur igennem det vestjyske, var endestationen således også at finde i Tønder.

Selvom begrebet hjemmebane så rigeligt er cementeret før denne koncert, lægger Folkeklubben alligevel et flot kapitel til deres fortælling i Tønder. Her er det ikke mindst værd at nævne de tre hold gæster, som "klubben" har inviteret indenfor. Først møder vi et par jazzmusikere fra New Orleans (deres navne undslap mig desværre), fra Panorama Jazz Band, som aftenen inden har gjort stort indtryk på Palais des Glaces-scenen i New Orleans- området – det er et klassisk Tønder-fænomen, at musikere mødes på festivalen og laver noget sammen.

De næste par gæster er af mere lokal støbning. Kirstine og Per Uhrbrand, datter og far, lokkede en sen nattetime forsanger Kjartan Arngrim i fordærv ved en intens omgang Sønderhoning for år tilbage – de gæster nu flot nummeret ”25-7”. En sjov sidebemærkning hertil er selvfølgelig, at Kirstine Uhrbrand til dagligt gør sig som administrativ leder af Tønder Festival. Det sidste hold gæster er nok den største udvidelse af grænserne for, hvilke kunstnere man kan møde på Tønder Festival, idet Folkeklubben har inviteret de umage samarbejdspartnere i Suspekt til at fremføre deres fælles "Danmark" – det virker rigtig godt, og publikum i Tænder tager meget bedre imod, end hvad fordommene kunne have frygtet.

Vi får præsenteret det nye album, ”Slå flint”, fra start til slut. Det kræver både sit af band og publikum, men selvom det enkelte steder kan virke, som om materialet fra det nye album skal bruge lidt mere tid på vejene for at sidde helt i skabet, så har forsanger Arngrim helt styr på sit publikum – han er ikke bange for at smigre, og de er ikke blege for at tage imod.

Et par højdepunkter findes i førnævnte ”25-7”, singleforløberen ”Overlæge Jacobsen” og titelnummeret ”Slå flint!”, hvis titel er lånt fra Rifbjerg hans originale digt får vi også. En blandt de mange referencer til dansk litteratur, vi finder, for eksempel kommer vi også forbi Memphis Station. Det sammenlagt med den lidt bidske politiske opsang (tænk, hvis modstandsbevægelsen kunne svare igen ved at skifte profilbillede på Facebook) burde måske fremmedgøre et publikum lidt, men Folkeklubben har alligevel fat i folket – og så kan man noget.