Per Bloch gav publikum en smuk og anderledes oplevelse med sin Skumringskoncert

Per Bloch, Sankt Nikolaj Kirke, Aarhus

Anmeldt af Mikkel Lund Fjalland Jensen | GAFFA

Aarhus Festuge har med det nye tiltag kirkekoncerter givet en række bands muligheden for at spille i nogle andre omgivelser end de vante. Mandag den 29. august spillede black metal-bandet Solbrud i Langenæskirken, tirsdag den 30. august spillede Liss og Silvester i Sankt Johannes Kirken, og i går den 31. august var turen kommet til Per Bloch, der afholdte sin skumringskoncert i Sankt Nikolaj Kirke.

Klokken 20.30 gik Per Bloch, hans korsangerinde og hans tre musikere på scenen til en koncert, der bød på en blanding af sang og oplæsning. Musikalsk blev Per Bloch akkompagneret af tre utroligt spændende og dygtige musikere, der med deres lette tilgang til musikken løftede koncerten. Med sig havde Per Bloch den klassiske pianist Christine Raft, den australske multiinstrumentalist India Hooi på erhu (kinesisk violin), indiske fløjter og mange andre instrumenter, Noah Rosanes på guitar og elektronik og den dansk/tyrkiske sangerinde Luna Ersahin. Koncerten bød på 11 sange, fremført på seks forskellige sprog, alle med kærlighed som omdrejningspunkt.

Det så ellers tungt ud for bandet, da de gik på scenen til en blanding af akavet og forventningsfuld stilhed, hvor ingen rigtig turde starte den ellers så vanlige introducerende klapsalve. Om det skyldtes en manglende forventningsafstemning eller det fremmødte publikum er svært at sige, men det lod dog ikke til at forstyrre Per Bloch, der straks efter påbegyndte oplæsning fra sin roman "Ti, Tyve, Tredive". Kort inde i oplæsningen satte en synthesizer i gang, hvilken gik flot i tråd med Pers behagelige og rolige stemme.

Efter et mindre mellemspil gik den musikalske del af koncerten i gang med det tyske nummer "Zirkus Liebe", hvor synthesizeren på smuk vis understregede det kærlige budskab. Heller ikke efter dette nummer var klapsalverne til at få øje på, og det virkede som om, at publikum lige skulle finindstille sig på, hvad det egentlig var for en koncert.

Det blev dog ganske kort tid efter afklaret, da Per og hans korsangerinde fremførte en smuk og deltaljeret duet-oplæsning om en oplevelse fra en fransk bistro i Paris. Baggrundsmusikken blev her fremført på klaver, hvilket i dén grad indprentede en visuel forestilling i publikums sind.

Det virkede som om, at det først var hér, at publikum fandt Per Bloch, og de ellers manglende klapsalver blev nu store og længerevarende. Efterfølgende fulgte to sange på henholdsvis græsk og spansk, og selvom undertegnede ikke forstod noget af det, der blev sunget om, sad man tryllebundet af historien og specielt det flotte musikalske stykke arbejde, der dannede rammen om det stemningsskabende stykke håndværk.

Et af de store musikalske højdepunkter var den islandske sang, som blev fremført i sidste halvdel af sættet. Hvis der på noget tidspunkt herskede tvivl om musikernes kunnen, så blev den tvivl i hvert fald gjort til skamme her. Sangen var hurtigt, dynamisk og fremført på fornem vis.

Under koncerten blev der fremført sange på tysk, engelsk, dansk, græsk, spansk og islandsk. Her efterfølgende må jeg indrømme, at de sange, der blev sunget på sprog, som jeg ikke umiddelbart forstår, har afsat de største indtryk. Med det musikalske akkompagnement in mente vidste man nærmest, hvad der blev sunget om, og hvilken følelse man skulle have i kroppen for at absorbere musikken og dens indtryk på bedst mulig måde.

Der er ingen tvivl om, at Per Bloch har noget på hjerte samt et talent, der gør, at han nok skal komme ud med sine budskaber. Grundet et begrænset bagkatalog var forventningerne til koncerten svære at indsnævre til noget, man gerne så realiseret. Dette resulterede i, at man sad til koncerten med åbent sind, klar til at tage imod. Og det gjorde publikum – efter lidt begyndervanskeligheder.

Vi glæder os til, at det kommende album "Kokoro" (der i øvrigt betyder "hjerte" på japansk) udkommer den 24. september, hvor Per Bloch afholder gratis releasekoncert på Københavns Musikkonservatorium.

Sætliste for Skumringskoncerten:

"At vokse" (oplæsning)

10, 20, 30 (instrumental)