Jens Rømer
Mit liv med Vin og Musik

Et liv med vin og musik

Bog / Olafssongs
Udgivelse D. 01.10.2016
Torben Holleufer

Jeg kan rigtigt godt lide Jens Rømer. Og jeg kan også godt lide den bog med tilhørende 2-CD, som han har udgivet mange års parløb mellem stærke passioner. Vel at mærke passioner for at spille folkemusik med tryk på keltisk og nærmere geografisk retning mod Bretagne i Frankrig. Ligesom der er tale om en frankofil flirt af rang, der igen giver sig udtryk i en tørst ud over det sædvanlige og viden om, hvad man kan få ud af at plante vinstokke i det sydlige og sydvestlige Frankrig.

Men der skal jo også musiceres, og til det formål har en stribe gode venner fået et par flasker vin fra 20 forskellige vingårde og som bundet opgave blevet pålagt at komponere et stykke musik, der afspejler de flasker, der er blevet nydt i mens.

Men hvem er det nu, Jens Rømer, er? Mange musikere vil kende ham som "ham ildsjælen fra Klaverfabrikken", og han har da ganske rigtigt også været musikbooker på spillestedet i Hillerød, hvor der tidligt kom en udpræget verdensmusikprofil. Det bunder i en stor udelængsel hos manden, der oprindelig voksede op i Aalborg, hvor vennerne talte folk son brødrende Lilholt og Ivan Pedersen fra Laban. Tidligt blev Rømer bidt af folkemusik, og er specielt fra Bretagne, som er et keltisk område i det nordvestlige hjørne af det store land. Det nyder vi godt af, for den lokale stjerne, guitaristen Dan Ar Braz, er en livsven for Rømer, og er også med på en af de to plader.

Jeg ved ikke meget om vin, så den side bliver kort. Rømer fortæller godt, men er ikke professionel skribent, så det danser lidt mellem nutid og datid. Men det er manden selv der taler, og han har en masse på hjerte, ligesom han besidder en enorm viden. En viden der bringer os mange informationer om folk og fæ blandt vinbønder ved Rhonefloden og nede i Languedoc i det sydvestlige hjørne. Ligesom vi kommer rundt om Rømers egen musikalske karriere på instrumenter som den bretonske bombarde, en slags oboe.

Bogen kan anbefales, for det er nærmest en rejsebog og musikken der er skrevet til er ret god, finder jeg. Her er det specielt indsatserne så som Lars-Bo Kujahns ægyptiske tur på den harpelignende qanun, Finn Olafssons tur på guitar, Lucas Forchhammer (nej ikke Lukas Forchhammer!) og de melankolske ture på klaveret, minsandten både Pierre Dørge og Lars Lilholt, som får en til at spidse ører. I hvert flad et eklektisk valg, der afspejler - om ikke de respektive vine - den store spændvidde, som Rømer har udviklet som en flink og åben fyr på konstant rejse i vin og musik.

Anbefales, men er ikke noget litterært mesterværk.

Kunstnere bl.a.:

Jesper Løvdal, Finn Olafsson, Lars Bo Kujahn, Dan Ar Braz, Lars Lilholt, Pierre Dørge, m.fl.