Dansabel indie-kvartet med imponerende vokal

Choir of Young Believers, Voxhall, Aarhus

Dansabel indie-kvartet med imponerende vokal

Anmeldt af Lise Sastakauskas | GAFFA

Det er en udadvendt Jannis Noya Makrigiannis, der går ud mod scenekanten. Mads Forsby sætter sig ved trommesættet, Jakob Falgren finder basguitaren, og Nikolaj Kleinerman tager plads ved keyboardet, mens Aske Zidore gør sig klar til at styre samples og ekstra keys. På opfordring af forsanger Jannis Makrigiannis rykker publikum tættere på VoxHall-scenen. Der skåles, og så indleder Choir of Young Believers-forsangeren ellers aftenens første nummer, “Gamma Moth”, med et langt skrig, der varsler en klokkeklar tenorstemme going wild.

Enkelte gange går mikrofonen i højtaleren under koncertstarten, og det virker ukontrolleret, men lad det nu ligge. Choir of Young Believers hypnotiserer straks publikum under drømmende “Face Melting”, som undertegnede i øvrigt anser for et af de mest interessante numre på bandets seneste plade, hovedsagligt på grund af stilskiftet midt i sangen. Den del er dog ikke med på aftenens live-version, hvilket er en smule ærgerligt.

Plads til flere på scenen

Koncertens tredje nummer, “Jeg Ser Dig”, leder ind ad en r&b-rytmisk vej, hvor der dog er plads til, at Mads Forsbys bombastiske trommer tilfører nummeret et relativt rocket twist. Instrumenternes volumen aftager under aftenens fjerde nummer, “Cloud Nine”, hvor Jannis Makrigiannis’ falset for alvor udfolder sig og skinner igennem – en, uden tvivl, nævneværdig smuk oplevelse at være vidne til.

Efter et par sange lavt i gear skruer de unge troende op for tempoet, og det får publikum til at danse med. Med “Perfect Estocada” viser Choir of Young Believers sig i denne omgang som en indiepop-gruppe med fire kyndige musikere. Det er dog som om, at der mangler én eller to backup-vokaler på nummeret. Et større orkester ville uden tvivl være at foretrække, så Choir of Young Believers ikke skulle nødsage sig til at bruge et playback-kor på “Perfect Estocada”.

Stor begejstring hos publikum

Choir of Young Believers fortsætter upbeat-tempoet med “Sedated” fra albummet “Rhine Gold”. Her er det Jannis Makrigiannis' smidige sangstemme, der styrer slagets gang og afslutter “Sedated” med én lang tone, der får tilskuerne til at juble.

Og så går bandet af scenen, mens Jannis Makrigiannis fortsætter på egen hånd under det meste af “Græske”; et eksperimenterende nummer, der viser en mere elektronisk og flippet side, end hvad der hidtil er set under aftenens koncert. Musikalsk set er det et spændende projekt, der dog udvikler sig en anelse langsomt og ensformigt, men publikum holder humøret højt.

Næsten perfekt afslutning

Da Jannis Makrigiannis introducerer koncertens sidste nummer, “Serious Lover”, stiger stemningen yderligere et par grader; et sikkert tegn på, at publikum har nydt aftenens koncert. Efterfølgende når orkestret heller ikke at være af scenen ret længe, før tilskuerne kalder på et ekstranummer.

Det ønske efterkommer Choir of Young Believers straks, for selvfølgelig kan de ikke undgå at spille deres kæmpehit, “Hollow Talk”. Var det ikke for et par mikrofonfejl og skrattende højttalerlyd, havde “Hollow Talk” været en perfekt afslutning på Choir of Young Believers’ premiere på bandets danmarksturné. Men hvad så? Choir of Young Believers er jo mere end et nydeligt kor. Det fik de bevist på VoxHall.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA