Bruce Springsteen
Born to Run - Selvbiografi

Bossen begaver menigheden med selvbiografiens svar på den Store Amerikanske Roman

Bog / Politikens Forlag
Udgivelse D. 29.09.2016
Espen Strunk

Det kunne – eller skulle i al fald helst – kun blive stort, når selveste Springsteen barsler med en selvbiografi. Og er det, heldigvis, også: Med Born to Run giver verdens muligvis mest sympatiske superstjerne os en ikke bare voluminøs og velskrevet, men også illuminerende og ærlig erindringsbog. Med knap 600 siders veloplagt prosa kommer vi godt omkring (og ind på livet af) både manden og musikken, og ikke mindst de formative år i 1950’ernes og 60’ernes New Jersey behandles indgående.

Vi er således helt fremme omkring side 240, inden vi når til Springsteens massive gennembrud med mesterskiven Born to Run i '75 (som bogen låner sin titel fra). Hvor netop de indledende kapitler – dem, der behandler tiden, inden det rigtig går løs – indimellem kan udgøre den tungere ende i nogle biografier, er dette imidlertid ingenlunde tilfældet her.

Fordi Springsteen er en gudsbenådet fortæller – også i bogform. Og måske også fordi, Bruces beretning i ganske høj grad er en generationsfortælling: Det handler ikke "bare" om eneren Springsteen, men i høj grad om en hel generation og dens opvækst i et USA i kulturelt og politisk opbrud. Man fristes unægtelig til at citere længere passager fra den i øvrigt fint oversatte murstensbiografi – men lad mig her nøjes med de fire linjer, som er optrykt på bogens bagside.

”I et projekt som dette har forfatteren i hvert fald afgivet ét løfte,” skriver Springsteen og fortsætter: ” – at vise læseren sine tanker. Det har jeg forsøgt at gøre på disse sider.” Det er et løfte, som bossen må siges at indfri i sin absolut glimrende autobiografi. Som ikke alene fremstår som en litterær ækvivalent til mandens egne, legendariske maratonkoncerter – men i en vis forstand også som selvbiografiens svar på den Store, Amerikanske Roman. En pragtfuld læseoplevelse.