Efterklang
Leaves

Efterklangs postapokalyptiske opera er en stor oplevelse også i albumudgaven

CD / Tambourhinoceros
Udgivelse D. 04.11.2016
Ole Rosenstand Svidt

I 2015 stod Efterklang og den klassiske komponist Karsten Fundal bag den stort anlagte opera Leaves opført i kælderen under Københavns tidligere kommunehospital. Et imponerende totalforestilling. Den er desværre (endnu?) ikke udkommet på dvd, men nu er gruppen klar med musikken i en studieindspilning med samme hold som fra koncerterne. Det vil sige Efterklang-trioen samt en række klassiske musikere og operasangere. Musikken spænder fra Efterklangs velkendte indierock-elektronika-kammermusik-lyd til moderne kompostionsmusik med dystre strygere og marimbaer som gennemgående instrumenter og den røde tråd.

Åbningssangen Cities of Glass begynder som typisk Efterklang, men vokalerne synges af både Efterklangs Casper Clausen og de medvirkende operasangere. I Imagery of Perfection har sopranen Katinka Fogh Vindelev hovedrollen i afdæmpet univers, og herefter træder kontratenoren Morten Grove Frandsen frem i Spider’s Web med himmelstræbende vokal, der siden får modspil af Nicolai Elsborgs Marianergravsrøst i Abyss. The Colour Not of Love er tæt på klassisk Efterklang-lyd, men dog med et klassisk mellemspil.

Helt ildevarslende – også tekstmæssigt – bliver det i Eye of Growth, der udvikler sig til et rent sonisk mareridt i tråd med det postapokalyptiske tema, inden Wind lukker det hele ned med eksplosionslydende beats, der ikke efterlader meget håb. Både musikken og teksterne er dog gennemarbejdede, og selv uden livefornemmelse er Leaves et stort og vægtigt værk, helt på niveau med Efterklangs øvrige bagkatalog.