Kellermensch
Goliath

Kældermennesket er genopstået

Album / Universal Music
Udgivelse D. 27.01.2017
Simon Nielsen

Det var som om, at kældermennesket var forsvundet tilbage i dybet, men efter næsten otte år begyndte sekstetten fra Esbjerg at røre på sig. Den såkaldte svære toer, Goliath vidner om et band, der er stukket et stik dybere i sit fængende, mystiske og fortællende lydunivers.

Der er ikke mange tørre skrig til overs hos Kellermensch, og hvor debutalbummet kan lyttes til som en form for eksperimenterende hardcorepunk, er Goliath en mere lyttervenlig oplevelse. Det betyder derimod ikke, at der er tale om en forudsigelig størrelse – tværtimod.

Bad Sign åbner albummet, og det er tungt. Den tunge bas og det dystopiske orgel brydes af den melodiske stryger og forsanger Sebastian Wolffs intense vokal. Selvom de eksperimenterende elementer ikke er nær så tydelige, som Kellermensch ellers har det med at udtrykke, besidder albummet stadig en enorm tyngde. På The Pain of Salvation kulminerer den opbyggende komposition med en støjende og kaotisk guitarsolo, der tager fat om sindet og ryster sig fast i bevidstheden.

Hvor Kellermensch primært begår sig i et spektrum, der er en tand blødere end på debutalbummet, bevæger sanger og sangskriver Sebastian Wolff sig i de dybsindige og længselsbefængte temaer. På Remainder mødes det tunge og grumme af det smukke og symfoniske, særligt iscenesat i de tørre skrig, der bryder det betagende omkvæd. Lost At Sea er en sømands sidste bekendelser, der i en storslået intro brydes af grumme growls om længsel og frustration over sin egen fortabelse. Moth er uden tvivl albummets vildeste og mest intense nummer, der føres an af buldrende trommer og en skrigende vokal. Hastigheden er skruet op på sit dobbelte, men afbrydes med albumafrundingen How To Get By. Den bløde og fængslende afrunding, næsten fungerende som en form for svanesang, lader scenetæppet falde og fuldender fortabelsen i det dybe mørke.