Overrumplende eklektisk sanseoplevelse

When Saints Go Machine & Copenhagen Phil, 60 Minutes Of When Saints Go Machine, Konservatoriets Koncertsal, Frederiksberg

Overrumplende eklektisk sanseoplevelse

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Isnende. Sådan var følelsen, da Nikolaj Manuel Vonsild efter hvileløs bevægen rundt gik til mikrofonen og lod den überfølsomme stemmes knækkede falset sætte i med de første strofer af Konkylie. Det var ekstrakoncerten (den oprindelige aftenkoncert var totalt udsolgt) og markerede hermed første møde med publikum i to år. Og med et forberedelsesforløb, hvor komponisten Karsten Fundal, Sebastian Zawadzki og Christian Balvig havde ladet inspirationen råde omkring en stribe af When Saints Go Machines bedste tracks, var det tydeligt, at forsangeren følte noget nær i en Edens have.

De indbudte komponister havde virkelig gjort sig umage, og de ville tilsætte den i forvejen spændende musik klange og forløb, der fik undertegnede til det ene øjeblik at være i et østeuropæisk univers af forårsskov og rislende floder, som hos romantikere som tjekkiske Antonín Dvoƙák, og da Copenhagen Phils godt 40 musikere i den grad var velspillende og syntes at spille rundt om temaerne, fremfor at understøtte dem, blev der skabt en sanselig underlægning, over hvilken forsangeren kunne levere de unikke fraseringer, som selvfølgelig minder en del om kunstnere som Talk Talks Mark Hollis, men alligevel har sin helt egen timbre, der minder mig meget om en fugls kvidren, med en form for vibrato mellem den normale stemme og falsetten. Kort sagt: Nikolaj Manuel Vonsild er en unik og fantastisk sanger.

Man var fanget, ja, tryllebundet fra starten, men for undertegnede åbnede det for alvor op, da der blev blændet op for den fantastiske Parix, som stammer fra det populære Konkylie-album fra 2011 med dens vuggeviseagtige mantra "Bad dreams richochet richochet walking talking endlessly", hvor orkestret tog sangen af sted og sangeren syntes at flyve med. Jeg elsker hans nærmest kejtede medleven på scenen, og man følte med ham i den glædesstund, det måtte være at befinde sig med det udvidede kammerorkester i salen med den bedste akustik i kongeriget. For en god ordens skyld snakker vi om koncertsalen i det gamle Radiohus på Frederiksberg, som for mine penge sonisk langt overgår den dyre nye sal ude i Ørestaden. Så er det sagt.

Koncerten fortsatte med at overraske med indtryk, der kom fra alle sider. Det var fantastisk fedt, når bandet trådte ind og lod synthesizere og beats tale, og især når Vonsild selv trådte hen til bordet med effekterne og den anden mikrofon og lod lag af stemmer lægge et anstrøg af dub over, mens strygere og træblæsere yndefuldt spillede rundt om temaet og spændingen, og intensiteten brændte. Adskillige af de gode ting fra den sidste plade tog os videre til vi kom til de to ekstranumre, som også var blandt de meget roste, nemlig Church And Law og en fortryllende Add Ends.

Jeg har haft det blandet med de forskellige forsøg på pop møder symfoni, vi har set over de seneste år. Men i dette tilfælde blev kombinationen lykkelig, fordi der blev spillet så umådeligt avanceret mellem de fragmentariske udtryk og vidunderligt gennemarbejdede temaer fra de tre komponister, der syntes at have bragt vidt forskellige udtryk og inspirationer til When Saints Go Machines i forvejen særdeles komponerede arrangementer. Her tænker jeg især på udgaven af Dead Boy, som midt i koncerten skabte et rum af stor mystik, hvor man var ramt og aldeles fascineret.

Det var en koncert på et niveau, som sjældent ses her til lands. Med et orkester, der havde lagt basen, så veloplagte komponister kunne fabulere og skabe, inden bandet selv gik ind og lagde den sidste magi.

I næste uge er det Mew, der skal op på samme scene. Man kniber sig i armen.

Konkykie

Slave To The Take In Your Heaven