Finn Olafsson's Savannah
Savannah

Forfriskende genhør med glemt prog-værk

CD / Olafssongs
Udgivelse D. 15.01.2017
Torben Holleufer

Det er et forfriskende tidsdokument, der pludselig finder vej til vores tid. Den flittige Finn OLafsson startede ud som fejret psykedelisk guitarist i Ache, der var pionerer indenfor prog-rock omkring 1970. De fik en genkomst i midt-1970'erne, hvor musikere som bassisten Steen Toft Andersen og sanger Johnnie Gellett var med på et par ret fede album, der dog ikke for alvor skrev ny historie. Hvor efter Finn Olafsson gik hen og blev en beundret akustisk guitarist, der har begået en lang række atmosfæriske instrumentalplader, hjulpet andre på vej og også har haft en duo med Anders Rohland.

Savannah er ikke på nogen måde et mesterværk, selv om der er nogle af de karakteristiske temaer og guitarforløb, som får en til at spidse ører. Alligevel er der tale om sange, der er skåret over den klassiske vestkyst-læst og sine steder bliver de rene klichéer, som på det forfærdelige omkvæd til sangen Wonderland, som kun lige reddes af de forløsende guitarløb. Men koret er godt nok slemt og får undertegnede til at tænke på Uriah Heep på en af de værre dage.

Når jeg alligevel langt hen ad vejen kan lide pladen og genanmelder den, er det fordi den viser en spændende musiker i et vadested, lige der hvor han var på den musikalske højde som elektrisk guitarist og arrangør, og hvor han nysgerrigt begyndte at lade inspirationer fra folkemusikken og klassisk guitar blive den inspiration, som har præget de næste 40 års produktion.

Er du til Ache og dansk progrock, er Savannah uomgængelig. Trods de svulstige ting, som har det med at kamme over og få tæerne til at krumme. Her er der desværre dømt tidslomme, så det forslår.