Sejt optræk til hitparaden

Peter A.G. , Musikhuset Aarhus, Store Sal

Sejt optræk til hitparaden

Anmeldt af Kristian Pedersen | GAFFA

Det er 28 år siden, Gnags udgav Mr. Swing King på Genlyd, og Peter A.G. Nielsen i tredje nummer indledte med linjerne: ”Når jeg bliver gammel, så vil jeg sidde på en bænk, der hvor havet slår ind over molen.

I dag er den karakteristiske ankermand i Danmarks ældre rockorkester rigeligt moden til efterløn, men i en alder af 64 år går både han og Gnags igennem nogle særdeles produktive år.

Gnags turnerede sidste sommer heftigt i anledning af bandets 50 års milepæl af et jubilæum, og med ”Nørd” udkom for en måned siden bandets første album i mere end otte år. Til sommer følger endnu en Gnags-tur, og indimellem rejser Peter A.G. de næste par måneder rundt til landets pænere spillesteder med en række sitdown koncerter. Med sig i lommen har han 10 nye numre og albummet ”Det Er Tiden Der Går”. Holbæk var vært tirsdag. Onsdag er scenen Store Sal i Musikhuset i Aarhus.

Solo er solo. Peter A.G. Nielsen er på scenen kun udstyret med tre forskellige akustiske guitarer og mundharpe. Koncerten er frontmandens ønske om at stå på egne ben som spillemand. Han kommer lidt hakkende fra start med ”Det er tiden som går”, hvor vokalen virker lige vel rusten og generelt for uafstemt med mikrofonen. Der er masser af snak og detaljerige anekdoter mellem numrene, der snor sig som Skjern Å fra A.G.’s musikalske opvækst fra lille stammende dreng over ”Min Første Guitar” til en karriere i København og Aarhus. Fortællingerne er momentvis sjove, men har i nogen grad også karakter af memoirer, der kan være kræs for de stærkeste fans, men i længden grænser til det tørre.

”Det Vildeste Band I Byen” og ”Det Er Du Da For Gammel Til” bryder dødvandet og rusker op med hektisk tamburin og febrilsk dansen. Den efterfølgende ”Regnvejr” om den gamle regnelærer er således stærkeste nummer i første sæt, hvor både vokal og guitarspil løftes, og det fortsætter fint i ”Psykologisk Have”. Det bliver vel rigeligt tungt med salmen ”Kærligheden Overvintrer”, inden det nye Gnags-nummer ”Pjækkedag” lukker første time med typiske reggaetoner.

Peter A.G. har i reklamer for soloturen lovet rockpoesi, hygge, godt humør og røverhistorier, og flere af de nye numre rummer ligesom anekdoterne både selvironi og uhøjtidelighed. Men det er umuligt at sminke, at publikum på en onsdag aften glider lovligt langt ned i de bløde sæder og utålmodigt afventer det fyrværkeri af hits, de har til gode i sættets anden halvdel.

Vokalen halter stadig, da ”Danmark” åbner andet sæt, men alene genkendelsen af klassikeren løfter stemningen hos publikum, og det smitter på hovedpersonen, der med stort overskud leger sig igennem ”Lav Sol Over Aarhus”.

Gnags er skiftende poesi og rablende hippietekster. I aftenens omgivelser og med en aldrende Peter A.G. står de mere stille klassikere stærkest. ”Når Jeg Bliver Gammel” og den opfølgende ”Under Bøgen” fungerer glimrende i de næsten nøgne udgaver. Sværere er det med ”Mr. Swing King” og ”Vilde Kaniner”, hvor A.G. når et gear, omgivelserne og det siddende publikum ikke rigtig kan følge. En af aftenens bedste vokale præstationer får vi i ”Slingrer Ned Ad Vestergade”, ligesom legesygen vellykket luftes med en spoken word-agtig levering af ”Rytmehans” og a cappella-vers i ”Lygtemandens Sang”.

Overordnet set er det en aften for fans, hvor den første halvdels erindringer bager fint op til den endeløse strøm af hits fra bagkataloget, vi får i koncertens sidste time. Men Gnags er først og fremmest løssluppent, og her strammer omgivelserne i forhold til sommersol, røg og fællessang på afsvedne græsplæner. Peter A.G. skriver stadig fine sange, og selvom energien er intakt og humøret ustandseligt, står stemmen ikke altid mål med tidligere, og det bliver hørbart i denne spinkle opsætning. Aftenens sidste nummer ”Den Dejligste Morgen” står imidlertid som et fint punktum, og ingen fans vil gå skuffede hjem.

På Scenen: Peter Andreas Gerner Nielsen.

Det Er Tiden Der Går
Hvis Du Rejser