Tove Lo gav Vega masser af Lady Wood

Tove Lo, Store Vega, København

Tove Lo gav Vega masser af Lady Wood

Anmeldt af Laura Hansen | GAFFA

Lørdag den 4. marts fik Store Vega i København feministisk besøg, da svenske Tove Lo kom forbi. Det blev det tredje stop på ”Lady Wood”-touren rundt i Europa.

Lokalet var så småt begyndt at blive dækket ind i røg, som kom fra et sted bag scenetæppet. Publikum nærmest dirrede af spænding, for nu måtte der kun være minutter til showstart. Ganske rigtigt – tæppet gik – og scenen kom til syne, musikken startede og kort tid efter trådte aftenens stjerne ind. Hun var iført en T-shirt bundet op som crop-top, og med den seneste album-titel, ”Lady Wood”, stående hen over bagdelen.

Tove Lo lagde ud med ”True Disaster” – en single fra det nyeste album. Om det var kærligheden eller røgen er svært at sige, men publikum blev hurtigt indhyllet i en euforisk trance-tilstand. Hele gulvet var med, da hun kort efter nåede til ”Lady Wood” – også en single og titelnummeret fra det nyeste album­– mens hun med langsomme bevægelser kærtegnede sit bare maveskind, helt uden nogen form for overvejelser.

Selvom publikum hurtigt blev fanget, tog det forholdsvis lang tid, før vi blev inddraget. Hele tre sange skulle til, før Tove Lo rettede en bemærkning ud i salen. Kontakten med publikum forgik på svensk, hvilket resulterede i en meget mere nærværende kvinde, når hun begik sig på sit modersmål frem for engelsk. Det gav dog nogle få passager, som ikke blev helt klare for den danske del af publikummet.

Der var dog ikke kun danske fans at finde i Store Vega, da mange svenske fans havde taget turen over sundet for at være med. Blandingen af danskere og svenskere var ikke det eneste, der udgjorde en forskel blandt publikum. Alt fra udpræget homoseksuelle fans over ægte fangirls til dele af det hankønnede publikum, som stod og fulgte stille med, mens de holdt om kærestens liv, udgjorde samlet set publikummet til koncerten – så man må sige, at Tove Los publikum ikke kan sættes i en kasse med fællesnævner.

Til sidst i aftenens optræden blev det, efter et længerevarende tøjskifte, tid til de rigtig store hits som ”Talking Body” og ”Cool Girl”. Med bløde bevægelser i både overkroppen og underlivet tog Tove Lo sine fans med på en rejse gennem sin talende kop, hvor hun kort blottede brystet. Det stod nu helt klart, at feministen ikke gør brug af bh – heller ikke under koncerter.

Lyset blev slukket, hvorefter alle klappede i takt og råbte på et ekstranummer. Bønnen blev hørt, og det kvindelige kønsorgan lyste op i en lys og klar blå farve. Tove Lo bruger det kvindelige kønsorgan i stedet for O’et i sit navn på sit seneste pladecover, hvilket også satte streg under Tove Los kamp for ligestilling med blandt andet en meget feminin attitude.

Som ekstranumre spillede hun endeligt ”Habits” og ”What I Want For The Night (Bitches)”. WIWFTN blev spillet, alt imens Tove Lo bevægede sig mod gulvet og snoede sig rundt med sensuelle bevægelser. En handling, der tydeligt hentyder til hendes kortfilm ”Fairy Dust”, hvor hun, til netop samme nummer, helt tydeligt og uden tildækning onanerer i over et minut.

Alt i alt var det en rigtig veloplagt Tove Lo, som gæstede Danmark. Stemmen matchede lyden fra hendes album, hendes attitude var præcis som forventet, og kemien på scenen fungerede. Ud over lidt for meget røg og for lange perioder på scenen uden forsangeren var det umuligt at nå til en "True Disaster".

Opvarmning: Broods

Det newzealandske søskendepar Broods var opvarmning for Tove Lo. Duoen udgøres af forsangeren Georgia Nott og hendes storebror Caleb Nott, som er multi-instrumentalist, producer og backingvokalist. De har tidligere været på tour med Ellie Goulding og Sam Smith og udgav i 2014 deres debut-ep med titelnavnet ”Broods”. Georgia Nott havde været syg i en periode, hvilket hun gentagne gange undskyldte for. Alligevel formåede duoen at gennemføre en solid præstation. Georgias Notts stemme og måden, hun bevægede sig på, gav mange associationer til danske MØ, hvilket tydeligvis er en succes-cocktail. Mon ikke vi hører mere fra dem, jeg holder i hvert fald øjne og ører åbne.