Den rødhårede kronprins er kommet for at blive

,

Anmeldt af Jaspar Bang Jørgensen | GAFFA

Vinteren er slut. Fredag har flere nyhedsstationer spået om op mod 20 graders sol. Og netop som vi går sommeren i møde, gæster en ung rødhåret århusianer Musikkens Hus på denne lille-fredag. En mand der, meget symbolsk for aftenen, i allerhøjeste grad befinder sig i sin karrieres forår.

Forventningerne til aftenens koncert med 21-årige Karl William er tårnhøje. På scenen står fem citron-træer samt et trommesæt, hvilket er nyt for det unge talent, der normalvis ikke har en decideret trommeslager med i sit band. Rammerne for en spændende koncert er sat.

Aftenens musikalske begivenhed starter kl. 20, da Louis Rustum går på scenen. Rustum er tidligere medlem af Aarhus-kollektivet Hukaos, der også tidligere husede aftenens hovedperson. Han fortæller, at han vil varme lidt op for sin bedste ven, inden han kaster sig ud i en sætliste præget af hiphop og r&b. Sangene er bestemt ikke noget, som man ikke har hørt før, men det behager under alle omstændigheder de fremmødte koncertgængere.

”Dayum!” En dybt taknemlig Rustum beder salen give sig selv en hånd. I stil med sine autotune-vokaler bevæger han sig knækkende rundt på scenen og reklamerer da også for sin nye ep, der udkommer fredag. Manden har generelt meget kontakt med publikum, og det er noget, der passer folk fint som opvarmning til aftenens hovednavn.

Kong William er ankommet
Efter den klassiske halve times pause går Karl William med bandet på scenen i en stille og rolig, men cool entré. Han er dog iført en hvid jakke med hætte, så han i spotlightet står i ekstra kontrast til scenen. "Hvor er det dog en fornøjelse at se så mange mennesker på en aften som i aften", siger han efter et par åbningsnumre med sin charmerende aarhusianske dialekt og kaster sig ud i sin nye single ”Forstenet”. P3 Guld-vinderen lægger generelt stærkt ud med en række kendte sange, og under ”Livet” får han selv de ældre tilskuere på de bagerste siddepladser til at kaste med hænderne.

"Det er ved at blive sommer, Vega! Det sker lige om lidt!" William holder det høje niveau med det nye nummer ”Solen” og følger dermed op på den tidligere omtalte hype omkring fredagens vejrudsigt. Han annoncerer efterfølgende, at han udkommer med nyt album til september, hvilket publikum kvitterer for med aftenens hidtil største jubelbrøl. Efter mesterværket ”Placebo” følger en lille række numre, der ikke er helt så velkendte blandt menneskemængden, men den unge sangers personlighed og nærvær tryllebinder de fremmødte tilskuere til at holde niveauet kørende.

Den anmelderroste og velsyngende aarhusianer med den sjælfulde stemme fortsætter taktfast med sin blanding af elektropop og r&b og er generelt ydmyg, men dygtig, beundringsværdig og charmerende, gennem hele koncerten. Under det ene af de to ekstranumre har han sågar overskud til at tage en kasket, der var blevet kastet på scenen, omvendt på og inddrage det i sin sang.

"Aldrig er de her sange blevet taget så godt imod, som de gør nu. Hvor er det fucking fedt!!" En tydeligt glad og taknemlig Karl William hylder storsmilende de fremmødte gæster koncerten igennem. Man bliver bare dét ekstra varm om hjertet, når man ser en artist blive helt underdanig og takke sit publikum på den måde. Man kan vel efterhånden heller ikke længere nøjes med at kalde Karl William for "et ungt stjerneskud". Dansk musiks rødhårede kronprins, der til sommer også gæster en lang række musikfestivaler, har slået sit navn fast med syvtommersøm og er tilsyneladende kommet for at blive, hvilket han beviste i aften.

• Dunhammerthemusic
  • Tale Om Noget
  • Forstenet