Future Islands
The Far Field

Både dunkende og udflydende synthpop

Album / 4AD
Udgivelse D. 07.04.2017
Pelle Sonne Lohmann

Amerikanske Future Islands og ikke mindst frontmand Samuel Herring forstod at gribe chancen, da de som en del af promoveringen af albummet Singles (2014) blev tilbudt en optræden i David Lettermans talkshow – Seasons (Waiting On You) blev fremført på vanligt intens vis, og verden fik øjnene op for gruppens kvaliteter, Singles blev Future Islands' til dato klart bedst sælgende plade, og tre år senere gælder det nu bandets femte album, The Far Field.

Allieret med den Grammy-vindende producer John Congleton har gruppen skabt deres mest ambitiøse album til dato – således er den ellers umiddelbart enkle synthpop denne gang garneret af både "rigtige" trommer samt stryger- og blæser-arrangementer, lige som Blondies Debbie Harry synger duet med Herring på et enkelt nummer, Shadows. Alligevel lyder The Far Field umiskendeligt som Future Islands – bandet har over årene perfektioneret en helt særlig lyd, en signatur, der er uhyre effektiv. Succesen har ikke fået gruppen til at tilpasse sig omgivelserne og således gå på kompromis, men det synes i sagens natur også fjollet, når nu man i forvejen kreerer så varm, melodiøs og fængende synthpop, som det er tilfældet.

The Far Field bliver en anelse monoton i længden og demonstrerer ikke for alvor nye sider af bandet, men Future Islands' evne til at dyrke det stærke i det sårbare og det smukke i det skrøbelige, er jo så absolut også både tidløst aktuel og universal. Gruppens på samme tid dunkende og udflydende synthpop fungerer denne gang ypperligst på trumferne Aladdin, Cave og North Star.