Vanligt overflødighedshorn fra Genesis-guitarist

Steve Hackett, Genesis Revisited with Classic Hackett Tour, Amager Bio

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Tid til endnu en seance i Amager Bio. Og igen med den helt igennem unikke guitarist Steve Hackett, som jeg første gang så i aktion for over 40 år siden sammen med Genesis. Dengang sad han nørdet ned, og hele blikfanget var en sindssygt aktiv Peter Gabriel, der var i gang med sin sidste tur med de gamle venner. Siden dengang er Hackett kommet op at stå, mens hans guitarspil fortsat er nærmest naturstridigt godt.

Så er du et prog-hoved og ikke var der, er du gået glip af noget ekstraordinært her til aften. Ikke ekstraordinært i forhold til orkestrets normale standard, men stort set i forhold til det meste andet. For holdet, der har rejst verden tynd de sidste år med alle de fede Genesis-hit fra før der gik pop i den, bliver stedse mere sammenspillet, og især har den svenske sanger Nad Sylvan virkelig fundet sin plads. For jo, der er mere end en snert af både Gabriel og Collins i hans stemme, men han har også sin egen unikke måde, som passer perfekt til de numre fra Genesis-kataloget, som han var kaldt ind til. Og på denne dag var det et 40-års jubilæum i form af Wind And Wuthering, som også var det sidste album med Steve Hackett ombord, inden de andre kunne udsende nyt album med den lakoniske titel And Then They Were Three.

Men først var det tid til nogle bidrag fra Hacketts solokarriere, som har mange kompositioner, der holder samme høje niveau, som når det var Tony Banks og de andre fra Genesis, der komponerede. Hackett selv har en fed stemme, og især trommeslager Gary O'Toole går ind og sætter nogle vokaler, der sammen med musikken viser det store slægtskab med bands som King Crimson. Elementer af folkemusik og music hall, men også hele tiden med de frække arrangementer, der kunne være Phil Collins' band Brand X, eller andet jazzrock fra 1970'erne. Samt oplæg til de højtflyvende soli fra solisten selv, som bruger den evige vibrato på sin Fernandes-guitar til perfektion. Don't shoot me, I'm just a fan.

Alligevel var det fedt at komme ind på kendt territorium, med den flotte Shadow Of The Hierophant, som stammer fra det første soloalbum fra 1975 og har nogle af de guitarpassager, der tager pusten af dig, så smukke er de. Fordi manden altså bare har så meget touch, ligesom vi fik anden del af nummeret hen mod slutningen af koncerten, hvor Gary O'Tooles ekvibrillistiske trommespil på det omfangsrige trommesæt kom til sin fulde ret.

Og så var det tid til tingene fra Wind And Wuthering, som er lidt ukendt land for undertegnede, der var rejst videre fra progrock og var generelt ramt af punk og de andre herligheder, der ramte fra alle sider i slut-1970'erne. Men her fik vi nogle af de bedste ting, hvor jeg især bed mærke i sange som Eleventh Earl Of Mar, som vekslede overdådigt i temaerne, spillet til perfektion.

Alligevel var det da vi kom hen mod numre som den fantastiske Dance On A Volcano – der åbnede album 1 efter Peter Gabriel og landede Phil Collins i rollen som forsanger og fremtidig verdensstjerne – at koncerten for alvor åbnede op til de mest frydefulde øverste himmelrum. Her til aften var så Nad Sylvan, der nærmest har den som paradenummer totalt med mimik og fagter. Han har en teatralsk og humoristisk udstråling på en scene og leverer et tiltrængt afbræk.

Så var det absolutte topnumre som Firth Of Fifth med den ikoniske guitarsolo, og endelig The Musical Box, som er en klassiker af de helt store, og udføres som en triumf fra dette pragtorkester, der virkelig kan holde tingene friske med overdådigt spil.

Ekstranumrene var nærmest hardcore rock, inden vi kunne slutte med Los Endos. Genesis-land igen.

Steve Hackett er en fænomenal kunstner, og publikum i den propfulde sal var selvfølgelig indforståede og 55+. Men gå amok over god musik kunne de stadig.

Fornemt møde med band, som flere skulle se.