Præsentationen af de sidste dages arbejde er ufærdigt, men spændende

Días Nórdicos Latin-Nordic Lab, Spot Festival, Åbne Scene, Godsbanen

Anmeldt af Laura Hansen | GAFFA

Klokken 16.27 går dørene op til Åben Scene på Godsbanen, og det beskedne antal ventende publikummer træder indenfor i et let tilrøget lokale. En medarbejder på Spot Festival går på scenen og præsenterer Días Nórdicos Latin-Nordic Lab, som på en time spiller ni ud af tolv sange, som de netop har skabt på to dage i Middelfart.

Det mærkes hurtigt, at koncerten er sammensat på få dage, hvor Axel Krygier og Sole Parody er uenige om, om sangen omhandler en musiker eller en cowboy. Lyden er traditionel spansk og præsenteres på ukulele, guitar og keys, som er et lille uddrag af alle de forskellige instrumenter på scenen. Koncerten bærer generelt præg af morskab og få dages samarbejde. Den afslappede stemning giver dog publikums humør et løft, men kvaliteten viser tydeligt, at der godt kunne være brugt længere tid.

Koncerten byder på mange forskellige genrer, hvilket må forventes, når forudsætningerne er et nyt samarbejde mellem vidt forskellige kunstnere. Alt fra, at de argentinske musikere synger kort på dansk efter formåen, og Ida Wenøes fine forsøg på at synge spansk, til udfordrende og nogle gange mindre heldig klaverleg mellem Axel Krygier og Teitur, bliver fremført. Den spanske inspiration er gennemgående, og Lucio Mantel forklarer, at der ved den næste sang er tale om en nordargentinsk rytme. Nummeret om en elever, som fremføres af Lucio Mantel selv og danske Ida Wenøe, er et smukt eksempel på, hvor dygtige kunstnerne er individuelt, og hvilken sammenklang, der på trods af kort tid alligevel er at finde.

De første sange bygger stille et tempo op, og de to sidste numre byder på det mest rockede format. Lady Z, Marianna Päraway og Ida Wenøe tilføjer et strejf af girlpower med den sidste sang. Sangen ”Get Some” virker som det tætteste, vi kommer på en fuldendt udgave og sætter for alvor gang i publikums klappende hænder. Afslutningsvis kaster Wenøe og Päraway sig spøgefuldt over en bongotromme og en stortromme, hvilket understreger den legende og underholdende atmosfære.

Taget rammerne for Días Nórdicos Latin-Nordic Lab i betragtning, så er resultatet spændende og imponerende. De ni numre er usammenhængende, men meget andet kan ikke forventes, når hvert enkelt nummer er skabt på få timer – men ret skal være ret.