Den nye soul- og r&b-mama har meldt sin ankomst

Espichicoque, Spot Festival, Caféscenen, Musikhuset

Anmeldt af Laura Hansen | GAFFA

På den intime Caféscene i Musikhuset spiller Espichicoque fredag aften. Emilie Espichicoque Vestergaard sidder selv bag trommerne i midten og er omkredset af de syv resterende kvindelige artister i bandet. Caféscenen virker nærmest perfekt til en førstegangsoptræden til Spot Festival, i hvert fald når man stadig er nyere i gamet.

Stemmen er blød, dyb og fangende, og stille fyldes pladsen for den lille scene op med et veloplagt publikum, som kommer helt tæt på. Sangerinden Espichicoque slår, uden at tænke over det, en klo i publikum som bliver fastholdt og tryllebundet. Der er ingen backtracks, laptops eller AutoTune at finde på scenen, og det giver et helt forfriskende pust, midt i en tid, hvor udefrakommende hjælpemidler er på sit højeste.

Tonen er cool r&b og soul, som bliver udtrykt gennem velklingende sange, herunder en rørende og personlig ballade. Alle på scenen er klædt i sort, og Espichicoque har dertil stort krøllet hår og guld hoops i ørene – beklædningen understøtter stilen i sangene. Under ”She Knows” og ”On My Mind” udfolder sangerinden en anden side, hun kan nemlig også rappe. Det er kun korte sekvenser i begge sange, men hiphoppen holder og trækker sangene helhjertet i land.

Det er dog, som om koncerten slutter, før den er begyndt. På lidt over 20 minutter har girlpower bandet spillet alle seks sange. Publikum er fanget fra start, men følelsen af afslutning før klimaks klæder ingen. En stor applaus blev tildelt hende, hvis navn er svært at udtale. Der skulle være mere indspillet musik på vej fra den cubansk/danske sangerinde og trommelager. Herfra lyder en klar anbefaling til at lytte med, når det kommer på gaden.

1. Citizen Of The World

2. I'm Here

3. She Knows